tisdag 30 december 2014

En sån där sammanfattning av 2014

Hur har ditt 2014 varit? 
Åh! Så himla toppenbra överlag även om det varit extremt påfrestande för både kropp och knopp att ha en nästanbebis samtidigt som man är gravid och har en sambo som läser de sista stressiga terminerna av sin utbildning. "This too shall pass" har ju passerat genom hjärnan ett antal gånger de senaste tolv månaderna om jag säger så. Och det är väl det som gjort att man pallat, att det har funnits ett datum när det är slut på stressandet. Men som sagt, övervägande jättebra ändå!

Gjorde du något i år som du aldrig har gjort förut?
Flyttade till ett hus! Alltså på riktigt, som i "här ska vi bo nu och har inga planer på att flytta härifrån inom så lång framtid som vi känner till". Det känns helt fantastiskt varje dag fortfarande. *petar in en till pinne i brasan*


OH MY, längtet efter denna årstid nu? Orimlig.
Höll du några av dina nyårslöften?
Minns inte att jag hade några? Har säkert inte lyckats hålla dom i vilket fall som helst så jag säger nej så framstår jag förhoppningsvis som en människa med karaktär.

Fick någon du känner barn?
JA! Fast jag tycker att alla får barn och blir gravida till höger och vänster nu för tiden? Det är väl den tiden i folks liv tror jag.

Dog någon som stod dig nära?

Nej, THANK YOU LORD! Men alldeles för många av mina vänner har gått igenom den extremt tråkiga biten av livet och jag hoppas att så många som möjligt inklusive jag själv slipper sjukdom och död under 2015. Fy fan, fuck cancer så otroligt mycket.

Vilka länder besökte du?
Danmark, fast det räknas väl knappt som ett eget land när man typ ser Köpenhamn hemifrån? Det har tyvärr bara blivit färre och färre resor de senaste åren på grund av studiemedel- och föräldrapengsekonomi, men det kanske vänder nu? Hoppas! Mvh globetrotter for life.

Halloweenskyltat Tivoli.
Är det något du saknade 2014 som du vill ha 2015?
PENGAR! Herregud vad jag vill ha pengar. Och – HURRA – det kommer vi få också eftersom Tobbe går från plugghäst till helt okej betald sjuksköterska i januari, woop woop! Nu vill ju Tobbe iof att vi ska införa konsumtionsfritt år under 2015, så det blir väl inte mycket mer pengar att spendera ändå, buuuhhuu. Men ett sparkonto är väl också "kul".
Jag vill även väldigt gärna ha hår, har bestämt att kort hår inte är min grej och nu ska jag spara ut och sedan får det bli förändringar i färg när jag får tristesspanik och kräver förnyelse.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
I kronologisk ordning: Att vi fick hyra vårt drömhus och kom närmare Malmö, att jag blev gravid så snabbt efter att vi bestämt oss för att försöka skaffa syskon (och att allt ser bra ut med min livmodertapp hittills peppar peppar), att vi skaffade hundarna och att Tobbe klarade skolan utan omtentor och mög hängande efter sig.

Loppcirkusen som intog hemmet i oktober. 
Vilket var ditt största misstag?
Nej men snälla, jag är väl helt perfekt och begår inga misstag vad jag vet?

Vilket var ditt bästa inköp?
Inköp? För vilka pengar då? Eller jo, vi lämnade ju in den risiga csn-Opeln och skaffade en riktig bil, det var gött. Räknas hundarna som inköp? Även om dom driver oss till vansinne dagligen så måste jag säga dom också.

Vad gjorde dig riktigt ledsen?
Att Alfie blev husses hund på heltid efter fem års delad vårdnad. Det fanns ju inget annat alternativ, men det är ändå en stor sorg att han är så långt bort och jag saknar honom och tänker på honom varje dag. Här är mer om det beslutet.

Min älskade älskade älskade Tigerkorv! Sista bilden på oss ihop.
Vad spenderade du mest pengar på?
Olika besök på loppisar för att fylla ut de extra hundra kvadrat som vi fick i och med huset. Och hyra. Typiskt bra grejer att lägga sina surt förvärvade slantar på!

Vad gjorde dig riktigt glad?
Jobbmässigt: Att jag fick konferencierjobbet på Kristianstads 400-årsjubileum och att det ledde till ytterligare ett jobb på ABK:s kulturdag. Att en av mina Kristianstadsbladet-krönikor delades över 67 000 gånger (!), att en Ystads Allehanda-krönika delades över 32 000 gånger (!) och därigenom gav båda sajterna trafikrekord (!!!).
Privat: Att vi fått vara så himla friska i familjen – och att vi ska bli en till så klart! Att Sigge trivs så bra på förskolan. Huset med tillhörande trädgård. Och så klart att jag och Tobbe fick den stora äran att vara toastpar på våra vänners underbara septemberbröllop.


Bööööööl så vackert!
Har du varit sjuk eller skadat dig?
Eftersom man inte får räkna graviditet som sjukdom, så nej. Tack universum.

Mådde du bättre eller sämre under 2010 än vad du gjort tidigare år?
Både bättre och sämre beroende på när under året man hade frågat. Men överlag bättre eftersom allt som går under kategorin sämre ju var något som vi visste var övergående (graviditet, fattigdom, megaplugg osv).

Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Träning. Jag hade velat ha en bättre grundfysik innan jag blev gravid med barn nummer två, men det fanns ju gränser för hur mycket det går att bygga upp en kropp under de tio små månader som hann gå mellan förlossning och ny preggotet. Men jag kutade på ganska bra ett tag, sprang ju min näst snabbaste mil någonsin här till exempel, och det är ju klart godkänt.



Min bästa springpartner Linnéa som slagit PB på PB en ziljard gånger under året.
Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Hushållsarbete, men det var väl tur att jag styrde största delen av familjeskutan medan Tobbe pluggade eftersom han faktiskt blev klar med allt i tid. Ändå så glad att vi delar 50/50 nu igen.

Hur var din julafton?
Avslappnad och full av mat och familjehäng. Och helt vansinnigt regnig.

Blev du kär?
Var redan kär, vi firade femårsdag i december!

Typiskt bra kille att vara ihop med!
Vilket program har varit det bästa på tv?
Får man säga serier som inte riktigt gått på tv? I så fall Orange is the new black.

Hatar du någon som du inte hatade förut?
Nej. Orkar inte lägga energi på hat i största allmänhet och tror ändå på att folk får vad de förtjänar the karma way utan min inblandning.

Vilken var den bästa boken du läst under året?
Har läst alldeles för få böcker men Bea Usmas Expeditionen: en kärlekshistoria (den illustrerade) var så sjukt spännande! Och Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman var verkligen helt fantastisk. Om ni inte har läst dom än så gört!

Islatte, sol och bra bok = superkombo! 
Vilken var din största musikaliska upptäckt?
Alltså jag lyssnar typ inte på musik längre? Tipsa mig gärna om ni har något som ni själva upptäckt, för jag är helt utanför den musikaliska banan nu för tiden!

Vad gjorde du på din födelsedag?
Fick kaffe på sängen och sedan åkte jag och mamma till Ikea så jag fick födelsedagsshoppa saker jag ville ha. Sen var det tårta hemma och på kvällen hade jag och Tobbe datenight och åt massa sås på Elyssée. Bildbevis på allting finns här. 

Vilka var de bästa människorna som du träffade?
MITT MAMMAGÄNG! Åh jag är så glad att jag hittade de där människorna via mvc och internet, de var verkligen mina lifesavers under mammaledigheten i Kristianstad! Har skrivit mer om våra träffar under kategorin Onsdagsklubben. Ska absolut styra upp en reunion nu när alla helger är slut!

Alltså, dessa människor!? HJÄRTÖGONEMOJI!
Hur skulle du beskriva din klädstil?
Jo det är väl som vanligt, ganska mycket färg, prickar och ränder. Tatueringar och vitt hår. Leggings och kjol och sneakers och trikå.

Vem saknade du?
Alla som inte bor i Skåne, det har inte blivit så många långresor direkt. Har abstinens efter min bästis Helena i San Diego nu när den årliga Kaliforniaresan inte blivit av två vintrar i sträck.

Vilken var din bästa månad?
Det var väl som vanligt en delad första plats till juni, juli och augusti. Jag är en sommarmänniska.

Badhäng vid Lottas strandhus!
Grillhäng i vår trädgård.
Österlenhäng på konstrundan.
Finns det något som du skulle kunna ha gjort bättre?
Det tvivlar jag inte en sekund på.

Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?
Vi kommer ha ett barn till! Tobbe kommer jobba istället för att plugga! Och det är väl tillräckligt skillnad mot nu, det kommer bli förändring så det räcker. Livet alltså, så spännande va? Får svindel när jag tänker på allt som hänt i år och att jag kommer sitta och skriva en sammanfattning även nästa december.

2015 innebär en lillasyster i familjen. Så galet!

6 kommentarer:

  1. Fint år! Alltså den första bilden på Sigge och Tobbe är så jävla fin. Nu vill jag också ha sommar!

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt! Hoppas att alla får ett bra 2015.

    SvaraRadera
  3. Guuuuuuuuuu vad jag saknar dig också.......!!!!!! Måste, måste, måste ses snart!!! Fler utropstecken!!!!!!!!!!!!!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. KOM HIT DÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Radera