tisdag 20 januari 2015

Folk blir nerskjutna på sina jobb för att dom ritar lite bilder och här sitter jag och surbloggar om mitt fula hår

Jag har funderat mycket på det här som Onekligen och Peppe bloggade om efter terrorkaoset i Paris, att det känns futtigt och ibland liksom... ovärdigt (?) att sitta och vardagsblogga när det pågår så himla hemska saker runt om i världen. Och de har dom ju rätt i.

Men samtidigt – det pågår ju vidriga saker överallt hela tiden. Jag vet inte hur många kvinnor som hann bli mördade, hur många barn som våldtogs eller hur många bomber som träffade civila människors hem under tiden jag skrev det där inlägget om mitt hemska postpreggo-hår, men det GÅR ju inte att tänka så hela tiden, då hade man ju inte kunnat blogga om något annat än terror, förtryck och svält någonsin? Själv kommenterade jag det inte alls i bloggen, för jag visste inte ens vad jag skulle skriva. Det är klart att det hade gått att göra någon form av MEN VAD ÄR DET SOM HÄNDER?-inlägg som inte innehöll mycket mer än just de orden men jag kände aldrig något behov av det. Förmodligen för att så många omkring mig gjorde det så mycket bättre.

Jag har gjort 6627 inlägg på den här bloggen genom åren, hade jag struntat i att blogga så fort det hände något hemskt så hade det inte blivit mycket action här. Och om någon ändå undrar vad jag tycker om attentatet mot Charlie Hebdo så skrev jag så här om Vilks och hans rondellhund för fem år sedan. Och jag tycker likadant i dag.

4 kommentarer:

  1. Jag brukar låta bli också för jag vet att jag inte kan skriva något som inte har skrivits av långt mer talangfulla människor redan. Det är knepigt, det brukar bli att jag har tysta dagar på bloggen istället, sådär eftersom det känns konstigt att skoja om smink eller sitt förhållande just den dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är så himla konstigt egentligen, när det blir för mycket av allt krig och elände så är det ju just det man vill rensa hjärnan med en stund? Och skriver man aldrig politiskt annars så finns det ju egentligen ingen anledning att börja då.

      Radera
  2. Men är det rimligt att ha koll på all vad skit som händer i världen och anpassa sina inlägg efter det? Var går gränsen för när vi ska bry oss tillräckligt för att inte vara ytliga? Vid Europa? Då är vi ju inne på andra problem om vilka människor liv som egentligen har ett värde. Alltså jag fattar vad de menar och att det ibland känns fjompigt och svårt, men jag anser inte att alla kan anpassa sina bloggar efter dagsläget. Det är det ju ingen som gör ändå. Så länge det inte är tillräckligt nära... eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herregudrun vilken osympatisk ton det där fick. Det var inte meningen. Avväpnande smiley -----> :)

      Radera