tisdag 27 januari 2015

Hur äter ni era semlor?

Koffein, socker och tulpaner = vårplacebo. 
Den här bilden slängde jag upp på Instagram förut och fick två kommentarer om semlan. Den ena var från en kompis som hade ätit en semla som inte var så god som hon hoppats på eftersom den bara växte i munnen på henne, den andra kommentarer hävdade att det berodde på att semlan var köpt eftersom köpesemlor har "för lite mandelmassa, för mycket grädde och för luftiga bullar". 

FEL FEL FEL!

Enligt mig ska det vara mycket luft i bullen och massor av grädde. Själva mittendelen äter jag knappt eftersom jag altid tycker att det är för mycket mandelmassa, jag vet inte hur många mandlar som fått sätta livet till genom åren för att sluta sina dagar i en kletig hög på min fikatallrik. Men svaret på alla mina semmelfrågor stavas hetvägg. I med semlan i en tallrik varm mjölk, fram med besticklådans största sked och hugg in! Omnomnom. 

Den godaste semla jag någonsin ätit behövde iof ingen mjölk, det var min gamla mammagruppskompis kille som svängde ihop det fikat, bildbevis finns här. Surdegssemla minsann, jag hoppas på att bli ditbjuden snart igen! HÖR DU MIG PAULINE?

Nåväl, hur ser det ut på era fikabord? Med eller utan mjölk? Hembakat eller köpe?

9 kommentarer:

  1. Helst köpe, med jätteluftigt bröd, myyycket mandelmassa och lagom grädde. Är det något som blir kvar på min tallrik kan det vara en liten klick överbliven grädde, i det fall de kletat på så mkt att den ljuva mandelmassan "försvinner".

    SvaraRadera
  2. Äter köpta dyra el köpta billiga el hemlagade, alla ätes snabbt och effektivt och utan mjölk. Ätit säkert 6 st de senaste dagarna. Med vänlig hälsning, BF idag och ingen bebis i sikte. Nu vill jag ha en semla till :(

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte grädde eller mandelmassa så jag äter bara själva bullen, nedmosad i varm mjölk. Ser sjukt äckligt ut men är kanske det godaste någonsin. Och det enda jag bakar själv, eftersom semlor inte finns att köpa här.

    SvaraRadera
  4. Åh mitten är bäst!!! Jag äter runt och sparar det till sist. Bäst är när det är så mycket så det typ rinner ut.

    SvaraRadera
  5. I mjölk?!?!?!
    Ska mjölk vara med i bilden ska det möjligtvis vara som dryck i ett separat glas. Angående själva semlan så har jag inte haft tillgång till något annat än hembakade de senaste åtta åren så jag röstar hemgjord.

    SvaraRadera
  6. Absolut inte i mjölk, får rysningar av den degiga gröten som blir då. Straight up och helst köpesemlor eftersom de oftast är luftigast och godast. Måste vara kardemumma i bullen också såklart, och rätt mycket mandelmassa, men den ska helst vara mosad tillsammans med lite mjölk eller grädde så den inte blir så hårt kompakt. Helst hemmagjord (okej, café/bagerigjord då) med lite bitar i och inte den där björnklistersmaken som fabriksgjord får. Och så grädde som faktiskt smakar grädde och inte det där snövita smaklösa fluffet som en del har.
    Höga krav? Jag?!

    SvaraRadera
  7. Enkelt, gillar inte semlor :-)

    Gillar dock släta bullar med mycket kardemumma i. Allt klet går dock bort.

    SvaraRadera
  8. Köpe! Helst från Ica Maxi. Utan mjölk

    SvaraRadera