onsdag 21 januari 2015

*KBT-tränar den knäppa hunden*

Gillar tycker att det är extremt otrevligt att se andra djur på tv. Hon morrar, gläfser, sitter och stirrar och om djuret är kvar i bild för länge så flyger hon ur soffan och försöker äta det. Hade inte tv:n stått på en sådan hög skänk att hon inte kommit åt den så hade den varit ett minne blott för länge sedan.

Detta är så klart vansinnigt störigt, speciellt eftersom det tydligen är djur med i exakt ALLTING som visas på tv, jag är uppriktigt förvånad över antalet djur som dagligen exponeras på bästa sändningstid!

Och – jag misstänker att hon kanske på allvar TROR att djuren faktiskt är i rummet, ibland springer hon ut i matrummet och kollar på baksidan av väggen som tv:n står mot, lite som att hon vill kolla ifall det står fullt med animaler där på andra sidan. Knäppkorv. Och det mest störiga är att Stefan också har börjat morra nu, han som knappt vet vad som är bak och fram på en ko, gah!

Anyho, jag tänkte att det kanske går över om vi vadderar tv-skänken och slår på något i stil med Animal planet på morgonen och låter det gå hela dagen, vad tror ni om det? Till slut borde hon ju fatta att det faktiskt inte är några djur i huset. Eller har ni något annat bra tips på hur man kan göra för att detta extremstöriga beteende ska gå över? Tacksam för alla tips!

12 kommentarer:

  1. Hahahha så gjorde mina föräldrars förra hund. Min farbror hade filmat en räv på gården och hon stod och glodde så in i på den och när den sprang ur vild så kutade hon till fönstret och jag trodde hon skulle hoppas genom rutan!

    SvaraRadera
  2. Alltså!! Hahahahahahahaha!! Älskar ditt kbt-tänk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns ju ändå logiskt att hon skulle lägga ner efter ett tag om hon inser att det inte kommer några djur?

      Radera
  3. Sådär gör vår yngsta hund också, så fort man kollar på något naturprogram så är han övertygad om och måste basunera ut att det är LEJON I VARDAGSRUMMET, KOM IHÅG VEM SOM SÅG DOM FÖRST. Och sen springer han ut i hallen som är "baksidan av tv:n" för att döda och nedlägga bytet, och blir lika förvånad varje gång när det är tomt där.
    Han har alltid varit jätteskällig mot andra hundar också, men det har gått att få hyfsad bukt med mha skvallerträning, så jag tänker att det borde ju funka på tv-skällande också (jag är dock lite för lat för att ta tag i just den biten, men det stör mig å andra sidan inte jättemycket, tycker mer det är lite komiskt när han far upp och ska varna för att det visas en flock elefanter på Nat Geo Wild).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt börjat med skvallerträning efter tips på Facebook och hittills verkar hon rätt förvånad över att få beröm när hon säger till, men hon lugnar också ner sig mycket snabbare! Får fortsätta på det spåret helt enkelt!

      Radera
  4. När min hund var valp blev hon LIVRÄDD för ett lejon som röt i någon animerad barnfilm, och kastade sig upp i min famn. :)

    SvaraRadera
  5. Haha! Googla skvallerträning, det har funkat bra här. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se kommentar ovan, så bra tips! Har aldrig hört talas om det innan men det verkar ju smart!

      Radera
  6. Ibland tror jag på största allvar att en del hundar uppfattar teven som ett riktigt fönster. Tack och lov har mina aldrig skällt på den (vilket är konstigt eftersom de är dvärgpinschrar och skäller ut det mesta här i livet) men de är väldigt fascinerade av naturprogram.

    Jag tror på det här:

    *hunden reagerar på tv/annan hund/vad som helst i världen*

    Människan reagerar snabbt som fan på hundens reaktion eftersom hen är en oerhört uppmärksam människa. "Men åh vad bra att du säger till! Tack för info! Nu kan du återgå till att vara ledig."

    *hunden ba: Göttt! Uppdrag slutfört, människan är informerad och roddar situationen från och med nu. Zzzzz...*

    Gilla har väl fullt sjå med att försöka berätta och varna för att det är ett frikkin LEJON bara några meter från soffan, och matte fattar ingenting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis, bara störigt att hon även varnar för pyttesmå kattungar och annat icke-livsfarligt men det verkar faktiskt fungera bra att tacka henne för tipset och säga åt henne att återgå till att sova!

      Radera