tisdag 3 februari 2015

3D-ultraljud, så himla häftigt!


Under graviditeten med Sigge (som ju hette Baby Kenneth i magen) var vi på tillväxtultraljud i vecka 28+6 där det gick att få 3D-bilder – och det var så sjukt häftigt att se att han verkligen var lik sig när han kom ut! Kolla munnen liksom? Och lilla potatisnäsan?


I går, i vecka 29+5, var vi på ett likadant ultraljud och fick glädjande besked om att allt ser perfekt ut med lilla Kejsarinnan. Hon ligger mitt på tillväxtkurvan med 1534 ståtliga gram och är extremt lik sin storebror. Vi var lite oroliga över att det skulle vara svårt att få bra bilder eftersom jag har moderkakan i framvägg, men det gick ju alldeles utmärkt ändå!

Älskar dagens teknik! Älskar att det bara är typ två månader kvar! Jag är ju som bekant ett större fan av att ha bebis på utsidan än insidan hur gullig den än är på bild.

10 kommentarer:

  1. Avis DELUXE! I Norrbotten har dom varken kub eller 3d *Extremt förtvivlad emoji*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va, inte ens KUB? Görs det ingen fosterdiagnostik där?

      Radera
  2. Vad är det här med tillväxt-ul? Ska man gå på det? Verkar superkul ju. Här får man bara det vanl i vecka 18 om det inte är nåt speciellt tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillväxtultraljud görs väl mest för att kolla storleken på bebisen om man misstänker att den avviker från kurvan, typ att magen är jättestor eller jätteliten, eller om man har något annat problem som gör att det är bra att hålla koll på bebisstorlek. Vi vill ju mest veta för att se så att allt är bra så här länge, om det vore så att jag föder för tidigt med tanke på mina tidigare livmodertappsproblem, men vi fick gå privat eftersom det egentligen inte finns någon medicinsk grund till det.

      I min kommun (Lund) görs bara rutinultraljudet i vecka 18, men i Helsingborg ingår ett tillväxt-UL i vecka 32 och dom har 3D på sina maskiner, så hade man bott där så hade det ingått, tror det gör det i Malmö också. Kolla med din BM, men du borde ju redan fått tid för det om det ingick i Gbg tycker jag?

      Radera
    2. Tack för förklaring! Här ingår det ej.. Synd! Verkar ju sjukt häftigt.

      Radera
    3. Du får googla fram något liknande på hemmaplan!

      Radera
  3. Men har ni inte KUB i Norrbotten? Trodde det var standard i hela Sverige.

    SvaraRadera
  4. Trodde också det var standard! Vi fick 3D, det ingick (i vår privata sjukförsäkring, inget som alla får) bland de fem rutin-ultraljuden vi gjorde under graviditeten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det är så spännande att höra hur det funkar utanför landstings-Sverige!

      Radera