söndag 8 februari 2015

Återhämtning efter kejsarsnitt

Fick ett önskeinlägg hos Colorado-Linnéa på temat återhämtning efter kejsarsnitt och blir lite förvånad över vissa av kommentarerna till inlägget. Vissa (som Linnéa) mådde jättebra direkt efter snittet, och för andra tog det längre tid att känna sig okej. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är märkligt att det är så olika med hur man mår efter en förlossning, oavsett om den är per snitt eller snippa.

Att föda barn är ju ingen picknick direkt, och oavsett på vilket sätt det görs så är det en salig blandning av helt individuella preferenser gällande hormoner, smärtpåverkan, mental förberedelse (om man verkligen inte vill ha snitt men ändå måste akutsnittas är det klart att det kommer påverka ens hälsa), grundfysik, inställning till kirurgi, inställning till smärta osv.

Med mindre än nio veckor kvar till mitt snitt slukar jag allt jag kommer över på temat, och ju fler post förlossnings-historier jag läser desto mer förberedd känner jag att jag kan vara på vad som eventuellt kan komma. Det är precis som när jag skulle föda sist, min spontana natur till trots är detta ett område där jag gärna slipper överraskningar.

Kunskap är makt.

5 kommentarer:

  1. Så enig i den inställningen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du gör helt rätt! Jag hade inte läst så mycket om snitt innan utan bara hört typ tre bekantas skräckhistorier, så snitt var egentligen något jag var ASRÄDD för. Kanske var det därför jag tyckte det var easy peasy peanuts både med själva snittet och med återhämtningen sen , för jag hade bara hemskheter att jämföra med.

    Sen så tycker jag över huvud taget att folk ibland kan tagga ner lite med detta med att SÅHÄR VAR DET FÖR MIG DÅ BLIR DET SÅ FÖR MIG. Jag blev exempelvis deltidssjukskriven i vecka 13 pga tidiga sammandragningar och en på jobbet ba "men alltså, det är nog bara uringvägsinfektion". Jag ba *insert valfri arg slash skri-emoji*

    SvaraRadera
  3. Jag fick oplanerat snitt med dottern och vart så jävla besviken efteråt. Var så galet förberedd och peppad mentalt att föda barn, helst så naturligt som möjligt. Tji fick jag! Men såhär efteråt är jag lika glad ändå.

    För mig gick allt bra efteråt och vi fick en fin förlossning/snitt. Hoppas det blir bra för er med :)

    SvaraRadera
  4. Min erfarenhet av kjejsarsnitt är att det kan vara enormt olika från gång till gång. Jag är snittad 3 gånger och såhär var det för mig...

    Första snittet är ett katastrofsnitt/urakut snitt (dvs att du blir helt nersövd). Hon fastande och kom inte ut med sugklocka vilket gjorde att det blev bråttom då hennes hjärtljud gick ner... Snittet gick bra, hon mådde bra efter en stund men jag blödde väldigt mycket eftersom jag sprack en hel del tack vare att dom drog ner henne med sugklockan först... Efteråt var det helt ok, det är klart det gjorde ont men med bara en liten bebis och en man som var hemma och hjälpte mig funkade det bra. Däremot var jag rätt chokad och omtumlad, men så blir det nog lätt när man blir sövd och får träffa sin bebis först 8 timmar senare..

    Andra snittet är ett planerat, jag ville inte uppleva samma sak igen. Denna gången tänkte jag att det blir en piece of cake, att det skulle vara lättare och kännas mindre efteråt eftersom det var planerat och inte urakut. Tji fick jag på det såklart... Pga att jag sprack så mycket första gången så hade livmodern och tarmarna vuxit samman, så kjejsarsnitt tog längre tid då dom var tvungna att fixa till det när dottern var ute. Så sjukt ont efteråt, blev tom sjukskriven dom första två veckorna eftersom jag knappt kunde gå...

    Tredje snittet är också ett planerat, efter två snitt rekommenderar läkarna att man inte ska försöka sig på en vanlig förlossning. Denna gången var jag förberedd så att ha ännu ondare men nej, denna gången var jag piggast av alla och kunde röra mig rätt obehindrat med en gång...

    Mina tips utifrån hur jag har upplevt mina snitt:

    • en kudde i närheten!! Att hosta nysnittad är INTE skönt... Att trycka en kudde mot snittet gör att det inte känns lika mycket som att man ska spricka eller gör lika ont

    • ha halstabletter hemma. Som sagt, hosta + snitt är inte kul

    • smärtlindring. Be om smärtstillande på bb, be om att få med dig hem och ät full dos så att kroppen kan läka. Jag märkte stor skillnad i smärtan när jag åt smärtstillande lite i förebyggande syfte

    Överlag så är jag supernöjd med mina snitt, framförallt dom två senaste är väldigt positiva upplevelser!

    Lycka till och hoppas du får uppleva ett fantastiskt snitt!

    SvaraRadera