onsdag 18 februari 2015

Dags att börja packa BB-väskan!

Samma tema som till Sigge – färg och djur!
Jaha, då ska väl den berömda väskan börja packas då? Om alltihop skulle sätta igång före den bokade dagen så kommer det inte finnas en minut över till annat än att exorcistkräkas och ha krampont (lex Sigge) så det är lika bra att ha det gjort.


Det som ligger i väskan nu
  • Två bodys (omlott) i storlek 50
  • En body (med såna där i storlek 56
  • Tre byxor i storlek 50/56
  • Tre pyjamasar i storlek 50/56
  • Två småstrumpor
  • Ett par tossor
  • Tre mjuka filtar, två tunnare och en lite tjockare
  • Myskaninen som Sigge valt ut på Ikea
  • Två mössor

Det som ska packas ner asap 
  • Två par leggings till mig
  • Ett par mysbrallor till mig
  • Två 2-pack amningslinnen från H&M
  • Fyra over size-toppar
  • Strumpor
  • Mina Nike Free inomhusskor (orka glida runt i tofflor?)
  • Något att läsa

Det som ska ner i necessären 
  • Schampo, balsam, duscholja
  • Kam
  • Hudkräm + handkräm (HATAR att vara torr och ska ju duscha i sånt där läskigt medel två gånger före snittet)
  • Försvarets hudsalva
  • Deodorant
  • Tandborste + tandkräm
  • Nagellack (jag känner mig naken, exposed och rädd utan och kommer inte ha något efter snittet)
  • Novalucol (vill vara på den säkra sidan ifall halsbrännan håller i sig)
  • Lite basic smink
  • Egna bindor?
  • Amningsinlägg
Övrigt
  • Blodgrupperingspappret (några fler papper? Minns ej).
  • Bärsjalen från ErgoBaby
  • Något laxerande? Många skriver att det är bra att ha efter kombinationen operation + morfin, vet ej om det gäller alla?
  • Vattenflaska
  • Babynestet? Nä?
  • Grattis till att du fått ett syskon-present till Sigge.

Det som ska packas ner sist av allt 
  • iPad + laddare
  • Telefon + laddare
  • Plånbok

Vet inte om man ska ha något särskilt med sig när man snittas förutom kläder som inte sitter åt vid snittet? Sist jag gled runt på BB så gjorde jag det i H&M:s mammaleggings och amningslinnen kombinerat med trikåkjol och over size-top och det borde vara ett säkert kort även den här gången tänker jag. 

Åh – jag minns så väl den underbara känslan av att inte ha en gigantisk utspänd mage längre! Den vek snällt ihop sig som en mjuk deg när man satte sig ner och det gick att andas och ligga på rygg samtidigt, vilken lycka! 

Nåväl, vad har jag missat? Har man med blöjor till exempel? Herregud, jag födde ju barn typ i går men har ändå lyckats glömma vad jag hade med mig om om jag tyckte att jag missat något eller överdrivit med något annat. Ni har sju veckor på er att komma med input, tack tack. 

21 kommentarer:

  1. Laxerande behövde aldrig jag. Magen är ju tom så det tar ett tag innan första nr 2. Men Moxalole kan vara bra att ha så första besöket inte blir så kämpigt men samtidigt blir det när kroppen vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, laxerande var kanske att överdriva, men jag har sett att vissa har packat ner katrinplommonjuice och sånt? Kanske kan vara nåt.

      Radera
  2. Haha hjälp, om du börjar packa nu borde ju jag VERKLIGEN göra det..! Och bra med listor. Jag tänkte mig mer typ "en body eller två till barnet, mysbrallor och amningslinne till mig. GODIS. Rena kläder till axel. Tandborstar".

    Kanske behövs liite mer, ja? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, vissa går ju runt hemma i ett dygn med värkar, kollar på film och sover lite innan dom åker in. Jag hade fött på tre timmar blankt om jag inte hunnit få epidural så jag tänker att det är bättre att förekomma än att förekommas. Plus att allt som gör det hela mer verkligt är roligt att pyssla med, jag har ju inte haft tid att tänka på bebisen som en riktig bebis den här gången riktigt. Hehe.

      Radera
  3. Blir sjukt peppad att skriva lista nu! Kanske rentav börja packa ner saker!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gört! Här har du massa bra tips, the vaginalförlossning-edition: http://preggopreggo.blogspot.se/2013/05/den-dar-vaskan.html

      Radera
  4. Hur tänker du kring amning den här gången? Jag har haft strul med amningen båda gångerna men den här andra gången blev jag mer besviken när det inte fungerade. Hade liksom en revanschkänsla inför bebis nr 2 och hade hoppats så att det skulle funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fick svar i ett eget inlägg!

      Radera
  5. En bra sak att ha med (och ta några dagar innan snittet) är dimetikon, för att undvika smärtor av gas i magen efter snittet. http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1137761-Dimetikon-hur-och-n%C3%A4r

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad konstig texten blev, inte meningen :-)

      Radera
    2. Åh bra tips (länken funkade fast det ser konstigt ut), tack!

      Radera
  6. Här i Uppsala fick vi blöjor på BB samt allt annat som bebis behöver under några dagar, förutom kläder. Även ett babynest kunde lånas under tiden vi låg inne. Kanske fungerar det likadant där du ska föda?! Det enda vi tog med oss till bebisen var en body och en mössa (nu föddes hon förvisso under värsta värmeböljan). / Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, dom hade nest ja? Så smart. Det går ju faktiskt att ringa och kolla! Där jag födde sist hade dom nog inga bebiskläder vad jag minns, men blöjor och bindor fanns det ju. Och kläder till mig.

      Radera
  7. Även bindor till mig och filtar till bebis fanns på plats! / Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filtar ja! Men det är ju så myyysigt att ta med egna. Det KAN eventuellt ha varit så att vi "råkade" ta med den som vi tog första bilden på Sigge inlindad i hem från förra BB. Oooops!

      Radera
  8. Beräknade nedkomsten ....? Kram Rose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rose! Veckan efter påsk kommer hon! Kram

      Radera
  9. Dimetikon är nog ett bra tips. Jag hade sååå ont pga av gaser i magen efter att jag snittades. Men jag skulle rekommendera laxerande också, även om jag fick paraffinolja (tror jag det hette?) så hade det behövts mer. Det tog en vecka innan magen kom igång, och, ja, utan att gå in på detaljer så var det inte smärtfritt det heller... Uuh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det, har skrivit upp Dimetikon på listan!

      Radera
  10. Jag gissar på att det är ricinolja som Vero ovan syftar på, inte paraffinolja :) och ja, något laxerande är att föredra verkligen om inte magen kommer igång. Det underlättar mycket om man kan vara uppe och röra på sig, men har man för ont så är det ju svårt.
    Förstår att du saknar att sova på magen, men själva snittet i sig gör ju rätt ont/är ömt så man vill inte riktigt ligga på det på någon månad efter även om man kan. tips om du vill få "finare" ärr, är att tejpa med kirurgtejp. :)
    /Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag är tyvärr medveten om att jag inte kommer kunna sova på mage på ett tag, men bara att kunna ligga på höger sida eller rygg utan att bli yr kommer bli fantastiskt! Och ja, ska kolla in bra tejp, har fått fler tips om det! Och googla på rätt olja :)

      Radera