lördag 21 februari 2015

Länk- och lästips på temat syskonböcker!

Här packas det inför avresan till förlossningen.
Till min stora lycka så ÄLSKAR Sigge att läsa böcker. Och även om det ibland känns en aning hjärndött att sitta och läsa samma bok en miljard gånger i sträck så gör jag det ändå med förhoppningen om att glädjen ska hålla i sig och att han kommer bli en lika bokälskande unge som jag var, även när han blir större.

De böcker som innehåller något i pop up-väg eller har flikar som man kan lyfta på är extra populära och just nu läser vi Busiga Bebben cirka hela tiden. Vi låtsas att det är vi som är med i boken, den lilla pojken får heta Sigge och det passar ju bra att han också leker med klossar och leksaksbilar precis som den riktiga Sigge, och på slutet när Bebben är ute så pekar vi på hela familjen och säger att där är bebisen, nu bor den inte i mammas mage längre och så berättar vi att det är samma här, att det ska bo en bebis med oss snart osv. Oklart hur mycket han fattar men frågar vi var bebisen är så klappar han mig på magen och säger DÄ! så så långt är han ju med, sin ringa ålder till trots.

Googlade lite på det här med syskonböcker och hittade det här fantastiska blogginlägget på Barnboksprat som recenserar hur många som helst. De flesta är ju för lite äldre barn som faktiskt kan prata lite mer om sina känslor och tankar inför det hela, men några ska jag nog se till att klicka hem. Om inte annat för att variera läsningen för oss vuxna här hemma. 

6 kommentarer:

  1. Onekligen-Lisa har ju också skrivit en, som är lite mer för Sigges ålder, dessutom (kanske lite äldre): http://www.rabensjogren.se/bocker/Utgiven/2013/Var/bjarbo_lisa-eddie_far_en_lillebror-kartonnage/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, den ska jag så klart kolla in!

      Radera
  2. Eddie får en lillebror körde vi stenhårt med när Eddie skulle få sin lillebror. Asbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, minns att du smyg-outade graviditeten hos Lisa ja! <3

      Radera
  3. Lysande! Precis sådana tips som jag är på jakt efter!!

    SvaraRadera