söndag 15 februari 2015

#plastbanta

I dag gjorde jag något som jag tänkt göra länge, jag plockade ihop allt småkrafs av plast som Sigge har och ställde undan en hel påse. Har funderat mycket på det där med leksaker och gifter och känner tyvärr att jag inte vågar läsa på för mycket eftersom det kommer ge mig allt för mycket ångest över sakernas tillstånd, men just sånt här småplock känner jag att vi kan vara utan.

Hur tänker ni angående hormonstörande plast, ftalater och bpa-fria prylar - bryr ni er? Och om man är lite av en plastbantningsrookie, vilket är viktigast att byta ut först?

13 kommentarer:

  1. Utan att veta något tänker jag leksaker, kläder med tryck, saker som vidrör mat samt madrasser. Har själv inte kommit så långt, har bara bantat kök och barnens småkrafs än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madrasser ja, där sa du något. Kläder med tryck har han inga, och resten känns också logiskt, men sängen får jag kanske se över då, tack!

      Radera
    2. Ja, man spenderar ju en del tid där! =) Kerstin

      Radera
  2. gud jag bryr mig... Walle-Kalle foddes med en liten missbildning och nu nar jag laser om VARFOR det blivit sa.. sa ar det manga kallor som talar om just plast och gifter som orsak. ROOOOOV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, men nej, vad läskigt!? Inboxa mig på Facebook om du vill berätta mer!

      Radera
  3. Som tips finns det en massa billiga rostfria redskap med mera på loppis och Biltema har billiga matlådor i glas i jättebra kvalité!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, i glas? Det ska jag kolla in!

      Radera
  4. Min pappa har jobbat med plast i alla år och jag tog upp det här med honom, när vi var inne på plastbantning för ett tag sedan. Han informerade mig om att generellt är plast som är mjukbehandlad värst, när det kommer till att så småning om släppa ifrån sig kemikalier. Så leksaker av plast som är lite töjbara, återanvändingt av glasslådor och petflaskor och dylikt kan vara bra att undvika. Isak har ett stenhårt plastpiano t.ex. och det är safe (har även kollat platmärkning på det). Däremot har han även haft stapelbara små burkar från Ikea och de är lite böjbara och förmodligen skitdåliga. Har inte kollat upp dem, däremot har jag slängt dem.

    All plast är inte farlig för människor, men den kan ändå vara ej återvinningsbar eller sabba miljön - samtidigt är det ingen vidare bra lösning för miljön att slänga fullt fungerande, icke kemikaliefällande redskap för att köpa sprojlans nya heller. Nyproduktion är en miljö- och resursbov ju.

    Det är ju lite snårigt det där, men här är en länk där du i alla fall kan se vad plastmärkningarna betyder: http://kurera.se/skaffa-plastkoll/ Den är inte farlig, jag lovar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också fattat att just mjuk och böjlig plast är sämt, och det är ju sånt vi slängt nu. Ska kolla in länken du skickade och lära mig lite mer, tack!

      Radera
  5. Vi undviker alla plastleksaker som är lätta att undvika, men har inte tagit bort saker i polyester (typ alla gosedjur). I första hand är det hårda plastsaker som barnet har duplo/lego och en del dinosaurier. Nu är hon snart fyra och stoppar för det mesta inte saker i munnen längre (därav dinosaurierna, ärvda, ok). Önskar alltid saker som inte är i plast. Har också valt att byta ut matlådor, köksredskap och nappflaskor/vattenflaskor, men i lagom takt. / Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte ens tänkt på gosedjuren... Och köket är verkligen en plastsamling, tänkte ta ett skåp i taget sen. Som Fiat skriver också, det är ju hyfsat miljöpåfrestande att slänga allt och köpa nytt bara för att det är plast, bättre då att lära sig skillnad på plast och plast!

      Radera
  6. Usch jag vill inte veta nånting för då får jag för dåligt samvete!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Börjar med baby steps tänkte jag!

      Radera