onsdag 4 februari 2015

Varghatarna – ett obehagligt släkte.

Har ju glömt att länka till krönikan jag skrev i fredags, om det brinnande hatet mot vargar i olika Facebookgrupper (en felsyftning så kul att den får stå kvar) (går att läsa för icke-prenumeranter i 48 timmar från att jag länkat, så skynda på!).

Hur kan man tycka att det är vettigt att skjuta av en hel art och anse att det räcker med att de bor på någon djurpark någonstans. Det spelar ingen roll vilka argument folk kommer med, det finns en så stark känsla av att så gör man bara inte inom mig att det liksom inte går att diskutera.

Det sämsta argumentet är nog "vargarna tar för många älgar" eftersom det egentligen betyder "vi får inte skjuta så många älgar som vi vill eftersom vargen hinner först". Det näst sämsta argumentet är att jägarnas hundar blir tagna av varg, något som förvisso är jättehemskt för den drabbade, men eftersom det är fler jakthundar som vådaskjuts av andra jägare eller blir påkörda av bilar än som tas av varg så känns det som ett rätt ohållbart argument. Faktum är att det till och med fler hundar som drunknar än som dödas av varg, men jag ser inga namninsamlingar från hundälskare som lobbar för att det ska bli lag på hundflytväst ute på sjön.

Däremot finns den här namninsamlingen, Ingen frilevande varg i Sverige, klicka och läs kommentarerna på egen risk. Sen delar ni min krönika eftersom ni så klart håller med mig.

2 kommentarer:

  1. Jag går helt bananas när det gäller de som tycker man ska skjuta av vargarna och att vi som bor i de större städerna inte får tycka till. Om man ska hårdra det hela handlar det ju om som du säger att jägarna får en mindre kvot älg att skjuta och är det något jag har lärt mig efter att ha vuxit upp i en kommun ( Malung) där var och varannan man har jaktlicens är att det är OTROLIGT känsligt ner på sandlådenivå känsligt och ja visst är det hemskt när vargarna tar en hund och folk är såå snabba på att lägga ut bilder. Men jag tror inte att en hund som blir påkörd heller är direkt ögongodis? Jägare ( jag generaliserar enormt här ja) är ofta väldigt mån om sina jakthundar så länge de presterar men inte så mycket när hunden inte gör det .... Vilket hundliv är det att sitta själv och skälla i alla dessa hundgårdar utan att få komma in till sin familj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med! Nu är ju vissa hundar mer eller mindre lämpade för urbaniserat familjeliv men jag tror att många av hundgårdshundarna blir lyckligare i hundhimlen än i sin gårdsbur... :)

      Radera