onsdag 25 februari 2015

Vi har köpt en syskonvagn!

Glad morsa som gick in i vecka 34 i dag!
Men SÅ DÄR JA! Efter att jag legat i fosterställning och gråtit över syskonvagnsdjungeln i några månader så bestämde vi oss i går för att åka för att kolla om Kronan syskon var så himla bra för oss som den här recensionen på Allt om barnvagnar utlovat. Så här står det där: 

Kronan Syskon är mitt förstahandsval för den med täta syskon eller tvillingar (med minus för att det ej finns adapter för babyskydd). Den är även mitt förstahandsval för den som är skeptisk till ergonomiska sittdelar och vill ha möjligheten till ett plant liggläge. Familjen som ofta åker bil med sin syskonvagn kommer inte stå och svära över Kronan Syskon, eftersom att vagnen är smidig att fälla och packa in. Kronan Syskon är mindre lämplig för den med långa och/eller stora barn men ett bra alternativ för den som går mycket i terräng.

Alltså, det ÄR ju vi!? Och Sigge satt jättebra i den, även om jag tyckte att sittdelen var i smalaste laget, men efter lite mer koll och genomläsning av det här inlägget så tänkte vi att den kommer bli perfekt i typ ett och ett halvt år till, och sedan kan vi sälja den. 

Och nu måste vi prata lite ekonomi, för sedan vi fick veta att Sigge ska få ett syskon så har jag gått i in i någon form av reell kostnad-tänk som jag misstänker inte är helt ekonomiskt, men det låter oerhört smart i min hjärna. Som att allt vi köper till Sigge bara egentligen kostar halva priset eftersom ett barn till ska använda det. Det stämmer väl? Och så får vi ju tänka på vad vi faktiskt betalar för saker som ska säljas sen, som vagnen till exempel. Om vi köper den för elva tusen och säljer den för sju så har den ju bara kostat fyra? Eller hur? 

Nu kostade den inte fullt så mycket, dels hade dom ingen att visa när vi kom utan vi tvingades vänta på att den skulle packas upp vilket tog ungefär 20 minuter och på grund av det så bjöd dom på liggdelen (!) så där sparade vi snabbt tvåtusen, och så har vi fått fina bidrag av de blivande syskonens mor- och farföräldrar (TACK!) så det slutade med att vi fick den bästa vagnen för en väldigt human summa. En summa som vi dessutom kommer få igen när vi säljer den eftersom den kom ut på marknaden förra året och begagnatmarknaden är typ obefintlig och inte kommer bli överfull det närmsta året (och det var väl det som fick den ekonomiska mannen i hushållet att inte svimma när jag berättade vad den kostade från första början).
Happy camper!
Och den är så göttig att köra, i alla fall det lilla vi har snurrat omkring med den. Det blev inte ens tungt ute på vår grusplan utanför huset och känns inte alls dubbelt så stor som en enkelvagn, utan jättesmidig i stan! Jag vet att många skrev att en syskonvagn är overkill när jag började fråga om tips och råd, men med tanke på hur vi bor så vill jag verkligen känna att det ska vara lätt och smidigt att ta sig härifrån med båda ungarna, speciellt eftersom förskolan tydligen är stängd i sex veckor i sommar (insert skrietemoji) och jag kommer vara ensam med kidsen en del. Sele plus enkelvagn funkar väl till viss del, men om båda barnen ska sova samtidigt då? Och det går ju inte att bära hur långt som helst när man är nyförlöst (speciellt inte när man snittats tänker jag) och jag minns hur klen jag var i mage och rygg den första tiden efter förlossningen med Sigge, så det vågar jag inte räkna med. Skönt också att ha en bra vagn som funkar både i stan och på våra skogsvägar så att jag kan slänga ner bägge barnen i vagnen och ta med hundarna ut, det hade jag inte orkat med vår Brio Go och sele. 

Och på tal om vår Brio Go, den köpte vi ju förra året och hade tänkt sälja nu, men så släpptes ju någon himla Brio Go next-modell nu så då sjönk ju priset på vår drastiskt. Men vi kommer ju ändå behöva en enkelvagn sedan, och Brio Go'n plus en ståbräda blir perfekt när Sigge blir lite äldre, så då behåller vi den. Vi vill ju även hitta på egengrejer med Sigge efter att bebisen kommer och då är det ju skönt att kunna använda Brion.  

Så: win-win-win-win osv.

Slut på aslångt inlägg om barnvagnsdjungeln i Häckeberga. 

15 kommentarer:

  1. Jag tycker du resonerar klokt! Kan berätta hur det är för oss - Det är 21 mån mellan mina två barn och jag använder både syskonvagn, enkelvagn och bärsele/bärsjal beroende på vilket tillfälle. Funkar jättebra för oss så jag tycker du gör rätt i att ha flera sätt att färda dina barn på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad bra, det är ju precis så vi kommer göra också!

      Radera
  2. Det är 16 år sedan jag köpte an vagn och jag har ingen aning om vad det finns för finesser nu. Jag vet bara att de kostar sjukt mycket mer än på den tiden och att jag behöver en inom några månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får kolla in här så hittar du massor på temat! http://ombarnvagnar.com/category/syskonvagn/

      Radera
  3. Skulle ALDRIG ha överlevt utan vår syskonvagn. Kidsen är 3,5 och 1,5 och vi använder dagligen. En annan variant iof men det ligger väl i syskonvagnens natur att den ska vara så liten som möjligt. Annars hade det varit omöjligt att ratta detta ekipage på egen hand. Bra val med syskonvagn, kort och gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter fint! Vi kommer ju lasta in och ur i bilen också så det är ju extra viktigt att den tar så liten plats so möjligt.

      Radera
  4. Svar
    1. Tack! Ska bli spännande att se om ni kommer vara nöjda med er vagn också!

      Radera
  5. Det är 3 år mellan våra och vi hade inte klarat det. Det bästa som finns är väl när båda somnar i vagnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har det som min inre målbild: två tysta sovande barn och nysopade gator :)

      Radera
  6. Jag funderar också på en Kronan Syskon till sommaren då lillasyster dyker upp och storebror kommer vara 1 år och 9 månader. Hur lång är Sigge och hur gammal är han på bilden? Kan vara bra att ha som jämförelse då jag fått höra hur smal Kronans sitsar är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På bilden är han... 18 månader och två dagar gammal. Han är lite över 80 cm lång och väger ungefär 12 kilo. Sitsen ÄR absolut smal, men mest över axlarna, så om Sigge sitter helt lutad mot sitsen i det rakaste läget så ser det ut att vara på gränsen vid sufletten, men barn sitter ju aldrig så utan mer rakt upp. Och när man fäller lite så blir det plötsligt mycket mer plats, så det är bara i ett av lägena som det ser för tight ut. Och jag vet inte om du kollade inlägget som jag länkade till, de barnen är ju MYCKET större än vad Sigge är nu? Alltså detta: http://ombarnvagnar.com/2014/05/kronan-syskonvagn/

      Men det är ju väldigt individuellt så jag hade nog ändå inte köpt någon utan att prova den först, så har du möjlighet att åka till en barnvagnsaffär och stoppa ner storebror i en vagn så gör det!

      Radera
  7. Hej! Jag har läst samma inlägg som du länkar til och tänker precis som du: "Det där är ju vi!" Vi kommer ha 12 månader mellan barnen så de är ju definitivt täta syskon. Har ni varit nöjda med er Kronan syskon? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  8. Hej Mirijam, jag tycker du resonerar klokt i ditt val av syskonvagn och jag är lite nyfiken vad du tycker så här 1,5 år senare.
    Hur länge tyckte du att vagnen gick bra att ha till Sigge? Eller används den ännu? :)

    SvaraRadera