tisdag 24 mars 2015

Att bli missförstådd på nätet

Jag och min kompis Linnéa har exakt likadan humor, vi är väldigt dryga och gillar att skämta om sånt som ligger väldigt långt ifrån våra egna åsikter. När vi träffas så ondgör vi oss ofta över människor som inte har samma sorts genus- och föräldratänk som vi, och när den ena sedan skriver något på tex insta eller Facebook så kommer den andra med en kommentar som skulle kunna komma från någon som vi stört oss på. Är ni med?

Det blev till exempel ganska upprörd stämning på min Insta när Sigge var nyfödd och jag tog en av mina första långpromenader och Linnéa skrev någonting i stil med VA? VEM PASSAR BEBISEN? Eller när jag la upp en bild på hela familjen på väg till förskolan och Linnéa skrev att hon inte kunde förstå varför man skaffade barn när man ändå bara skulle låta andra ta hand om dom på dagarna.

Så där håller vi på, och det är ju jättekul. Men rätt ofta glömmer vi bort att det ju finns fler som ser de där skämten och det blir ju ganska obekvämt ibland eftersom vi inte har så jättemånga gemensamma vänner. Det har hänt fler än en gång att hon fått frågor likt denna:

Bara en tidsfråga innan Trolljägarna kommer.

I går skrev hon nämligen följande på Facebook: "Har precis sprungit 21,5 kilometer. Barnen: Mamma vi vill åka till en lekplats, snäääääääääällaaaaaaaa...!?!? Precis vad jag känner mig sugen på. Not." varpå jag svarade att jag inte förstod varför man skaffade barn om man ändå bara ville fokusera på sina egna aktiviteter. Två timmar senare kontrade hon förvisso med ett "ska du säga som inte orkar föda ditt barn själv" men det var ju liksom lite sent. 

Två dryga löpare efter Malmömilen 2014.
Och det är ju på ett sätt väldigt roligt att vara någons "elaka kompis" på nätet, men samtidigt lite obehagligt eftersom ganska många verkar tycka att jag är en riktigt jobbig människa med jämna mellanrum. För jag är ju väldigt snäll och trevlig egentligen, det är bara min humor som är lite dryg. Men eftersom Linnéas humor är ÄNNU drygare än min så är jag inte helt säker på att hon faktiskt berättar det för folk.

9 kommentarer:

  1. Hahahahhaha åååhhhh jag skrattar högt!!!!!! Sjukt kul inlägg!

    SvaraRadera
  2. Haha!
    Jag får ofta tänka mig för när jag är i andra sammanhang än med kompisar som har samma humor, och ironi, som jag, för annars tolkar folk mig bokstavligt och det blir helt weird

    SvaraRadera
  3. Hahahaha, det här är ju j ä t t e r o l i g t !
    Hoppas ni får hålla på i evigheters evigheter utan nån som stör... ! :)

    /Anna

    SvaraRadera
  4. gud vad jag älskar detta! Jag vill vara er kompis.

    SvaraRadera
  5. HAHAHA! åh älskar denna humorn, min bästa. Tyvärr och särskilt nu med preggohjärna så tror jag inbland att troll är typ såna som du och Linnea, och ba "haha, vad festlig du är!"....eh...nähä inte det nä.... :D

    SvaraRadera
  6. Haha, åååh, det här var faktiskt jättejätteroligt. Inte föda sitt barn själv-kommentaren var en sån jag önskar att jag hade kommit på själv (också på skoj då såklart) för att den var så bra.

    SvaraRadera
  7. Åh, jag minns första gången jag såg en kommentar från Linnéa någonstans och tänkte men hjälp! Sen insåg jag.

    SvaraRadera