onsdag 4 mars 2015

Cramped? Jo tack.

Sigge vägde bara 3250 trots att han föddes två veckor över tiden, men med tanke på hur mycket plats Kejsarinnan verkar ta upp så lär ju hon väga över fyra kilo trots att hon ska ut ett par dagar före BF... Pust och frust.

Det har ändå blivit lite lättare de senaste dagarna, tror att magen har sjunkit lite och enligt gårdagens mvc-besök ligger hon "fixerad men ruckbar" som det heter. Och förutom att huvudet är neråt så känns det som att hon gör exakt som bebisen på bilden i appen, magen liksom... böljar sig. Konstant. Ser helt galet ut.

En annan sak som är helt galet är att det bara är drygt 30 dagar kvar nu, och igår insåg jag att det faktiskt KAN sätta igång tidigare trots att min livmodertapp håller sig någorlunda bra, speciellt eftersom det är andra barnet. Tanken har inte ens slagit mig innan vilket är ganska märkligt, men jag har liksom tänkt att eftersom tappen är okej så kommer jag gå tiden ut (eller ja, fram till snittet), men konstigare saker har ju hänt än att kvinnor fött i typ vecka 38? Gulp.

Ni som har fler än ett barn, när kom era i förhållande till det första?

28 kommentarer:

  1. Mitt första kom 8 dagar efter beräknat datum, nr 2 5 dagar över tiden och nr. 3 4 dagar över tiden. Så närmare och närmare det uträknade datumet men inga radikala skillnader. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Haha, exakt så verkar min bebis också röra sig. Den är inte fixerad än (!), men har huvudet neråt hela tiden i alla fall. Dock rockar den loss järnet hela tiden och varenda rörelse syns på utsidan. Det ser HELT sjukt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått på mätningar/ultraljud sedan i vecka 14 och redan då låg hon med huvudet neråt! Sparkar exakt som Sigge också, rätt ut på högersidan, sjukt obehgaligt!

      Radera
  3. Nr 1 kom 10 dagar efter bf, nr 2 kom 5 dagar efter bf o nr 3 kom 3 dagar FÖRE bf (trodde jag inte skulle ske...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snopet, men skönt att slippa de sista dagarna gissar jag!?

      Radera
    2. Fantastiskt skönt! =)

      Radera
  4. Ettan vecka 38 +0
    Tvåan 37+2
    Har ni bestämt när hon ska komma?
    Spännande, snart 2 barnsmamma, den känslan är helt galen, att man liksom fördubblat sig!
    Josefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bestämt och bestämt, vi har fått bestämt åt oss så vi har ett datum! Men det är hemligt fram till dagen D :)

      Radera
  5. Ettan 5 dagar efter, tvåan ELVA DAGAR EFTER! Trots två hinnsvep!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nääää fy fan din stackare, det måste ha varit helt fruktansvärt!

      Radera
  6. Ettan 40+2 och sen tvåan lite oväntat 10 dar före bf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad snopet! Vet du varför? Kanske lite mer fart och fläkt när det redan finns en unge i huset? Talar av egen erfarenhet :)

      Radera
  7. Ettan bf+14
    Tvåan bf +3 (vattnet gick +1) trodde jag aldrig, men sjukt skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det, man blir verkligen lite galen de där sista dagarna!

      Radera
  8. Jag har fött båda mina barn i vecka 42 :( Första barnet fick bli igångsättning, andra barnet behagade i alla fall titta ut dagen innan den planerade igångsättningen. Om det någon gång blir en trea kan jag ju känna min rätt lugn med att jobba ända in i vecka 41 iaf ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sigge satte också igång sig själv på natten före tiden för igångsättningen, det var ju snällt av honom! och man vet aldrig med trean, du kanske blir överraskad av att vattnet går inne på Ica i vecka 39!

      Radera
  9. 1: BF+5
    2: Prickade BF

    Räknar kallt med BF-5 om det blir fler barn. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju som en utmärkt plan ur ett matematiskt perspektiv!

      Radera
  10. Ettan kom BF +1 och tvåan BF +14, det kändes som att de hade kunnat skicka mig lika väl till psyket som till BB med tvåan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så kände jag med Sigge också! När det närmade sig BF +10, så fastnade jag också mentalt i "NÄHÄ DET BLIR TYDLIGEN INGET BARN!"-tänket som jag hånskrattat åt tidigare!

      Radera
  11. Ettan bf+4 och tvåan bf-1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mycket till hjälp för mig, eftersom fem dagars skillnad ändå hade blivit BF+9, haha!

      Radera
  12. Exakt två veckors skillnad på mina: ettan 41+3 och tvåan 39+3. Blev rejält överraskad när vattnet gick innan BF ens var kommet, räknade med minst en veckas övertid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja det förstår jag verkligen!

      Radera
  13. Lilly låg i säte och så får vi inte föda på mitt sjukhus. Så det blev ett sovande snitt ( tål inte bedövnings medel) 8 dagar före BF efter tre vändningsförsök. Iris som jag liksom räknat med att hon skulle försökas vändas på och att hon skulle smittas ut tidigare, låg "rätt" och trivdes i 12 dagar över BF. Så ja det gäller nog bara att ta det som det kommer. Även om varje dag över BF kändes som om bäst för datumet var passerat och jag deppade ihop mer och mer så gick det galet bra! You go girl 💪 lycka till 🍀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är EXTREMT glad över att jag ska vara gravid nästan tre veckor kortare den här gången, de där sista dagarna är så sjukt jobbiga!

      Radera
  14. Första gick 10 dagar över tiden och andra kom en dag för tidigt...

    SvaraRadera