måndag 16 mars 2015

Det här med bebis-namn! Obs: panik!

Jag älskar ju Kitty Störby Jutbring pga verkar vara helt ÅSM person och det har varit mycket trevligt att ligga sju veckor efter henne genom preggoteten eftersom hon – precis som jag – inte heller tycker att det är särskilt festligt att vara gravid alla gånger. Folk får så klart tycka exakt vad de vill om att vara preggers, men det hjälper ju psyket att inse att man inte är en ensam liten misfit bland alla bloggmagbilder i motjus och "jag har aldrig känt mig så vacker och levande i hela mitt liv"-inlägg. Make that ful och död och vi är lite närmare hur jag känner mig.

I alla fall, familjen Störby Jutbring har haft svårt att hitta (eller kanske mer komma överens om) ett namn till bebisen och han har fått fortsätta heta Kringlan sedan han föddes för typ en månad sedan – och oj vad jag relaterar eftersom det påminner extremt mycket om läget här hemma, med skillnaden att vi inte ens har några namn att komma överens om.

Sigge hette ju Baby Kenneth i magen innan vi ens visste att han var en pojke och vi var helt hundra procent säkra på att han skulle heta Fred när han kom ut. Det var liksom bara bestämt, och vi skrattade rått åt alla som sa att man inte kunde bestämma det i förväg, utan att det kunde bli heeeelt feeel när bebisen väl var på utsidan. Trams, tänkte vi, men så kom Baby Kenneth till världen och vi ba: "Hhhmm. Det här ÄR ju verkligen ingen Fred?".

Och sen fick han heta Kenneth i fyra dagar medan vi studerade honom ingående och funderade på vem han egentligen var, och så en dag ploppade namnet Sigge plötsligt upp i mitt huvud och vi kände att ja, det är ju DET han ska heta! Och eftersom vi hade tänkt ha med ett Bon, efter Bon Scott, som mellannamn i det första namnet så fick han heta Sigge Scott. Helt logiskt. Och perfekt.

Sigge Scott - tre veckor ung och väldans färgmatchad!
Under den här graviditeten hette bebisen i magen kort och gott "magen" eller "bebisen" ända fram till vecka 28 när vi fick beviljat kejsarsnittet och hon blev Kejsarinnan. Och längre än så har vi inte kommit, mycket så klart eftersom Sigge ju fick ett namn som vi aldrig ens tänkt på innan han föddes – men självklart har vi inte bara struntat i att prata om vad hon ska heta, problemet är bara att vi inte har ETT ENDA NAMN som båda gillar till hundra procent. Eller ens som någon av oss gillar till hundra procent och kan lobba lite extra för.

Såååå, känner ni att ni har ett toppennamn på lager så dela gärna med er! Vi gillar sånt som låter lite som smeknamn, vi är inte jätteförtjusta i de lite äldre namnen som många andra verkar peppade på nu och det får inte vara så vanligt men ska vara lätt att stava (lex Mirijam Geyerhofer) och gärna passa ihop med Sigge.

Och Kringlan Störby Jutbring då? Jo då, han har fått ett namn nu. Lyllos dom! Obs: närma er kommentarsfältet på egen risk om ni inte vill starta veckan med att er hjärna imploderar efter X antal "inte för att vara sån, men..."-kommentarer.

43 kommentarer:

  1. Bella. Sigge och Bella.
    Eller Disa. Eller Isa!

    SvaraRadera
  2. Eftersom hon kallas kejsarinnan, googlade jag kejsarinne-namn. Vad sägs om: Livia, Euphemia (har jag faktiskt en bekant som heter!), Cornelia, Marina, Sabina, Jelena, Liv, Josephine, Eugenie, Theodora. Hmm, lite högtravande kanske...

    SvaraRadera
  3. Bobbo! Lilly! Smilla! Isa! Li! Juni! Sol! Alba! (inte kejsarinnenamn, utan mer vad som kan passa efter din beskrivning)

    SvaraRadera
  4. Sigge och smilla passar bra. Annars kan du få nikki av mig, tänkt till en pojke meeeeeen... Ellie skulle Leon hetat om han varit flicka.

    SvaraRadera
  5. Det är klurigt med namn men ser vad dom heter när dom tittar ut. Det finns nog ingen som blir namnlös:)

    SvaraRadera
  6. Haha, jag tänker verkligen så som du skriver att ni tänkte innan Sigge kom, att det är klart att namnet man tänkt ut passar. Och att man INTE kommer se vad ungen heter bara för att man får se den i verkligheten. Men kanske har fel i detta då... :) Vi kanske ändrar oss radikalt när den lille myran tittat ut.

    Vi har bara pratat namn en gång (får nästan ångest av det nu..haha!) och kom då på ett pojknamn och ett flicknamn som sedan fått gälla under hela graviditeten (Vi ville ha ett könsneutralt först men gillade inte dem vi kom på, och sen kom vi på två andra namn som vi gillar). Mellannamnen är också typ spikade. Fast nu alldeles på slutet har vi slängt in ett nytt tilltalsnamnsförslag på pojksidan, så nu har vi ändå sannolikt en valsituation att ta tag i post-förlossning.

    Milla tycker jag är fint förresten, det heter min kompis dotter som föddes i somras. Passar med Sigge också!

    SvaraRadera
  7. Googlade "Sigge och" (visste ju att Alex skulle dyka upp) men upp dök "Juno" . Jättefint!

    SvaraRadera
  8. Ellie, Lissie, Josie, Freddie, Li, Bettan, Bella, Milla, Milly, Anni.

    SvaraRadera
  9. För övrigt vill jag bara dela med mig av att om jag nånsin får en dotter (inte så troligt visserligen, eftersom min första graviditet, som resulterade i en son, inte direkt har gjort mig peppad på att låta mig befruktas en gång till) så ska hon heta Mirjam, p.g.a. åååååsm namn!

    SvaraRadera
  10. Puck! Iofs ett gammalt namn eftersom det var poppis på 50-60-talet men jäkligt coolt och kvalar kanske in på smeknamnskravet.

    Gittan! kallas min mamma som heter Birgitta.

    SvaraRadera
  11. Billie, Freddie, Isa, Cilla, Milla, Nikki!

    SvaraRadera
  12. Emma
    Ditte/Nåmi (emma hambergs tvillingar heter det och läser Brunstkalender nu så)

    SvaraRadera
  13. Hedvig (tror vi) att vår tjeja ska få heta när hon kommer ut i början på maj. Känns som ett piggt, lite pillemariskt, finurligt och kavat namn. Men, kanske ser hon ut som en något helt annat men det är fasligt fint ändå att få göra det abstrakta, surrealistiska böket i magen till en person genom att ge typen ett arbetsnamn redan nu.

    Lycka till!

    Lisa

    SvaraRadera
  14. Majken gillar jag. Mimmi? Hedda? Lydia höll min dotter på att få heta, men det kanske är för "gammalt".

    SvaraRadera
  15. Lo/Lou tycker jag är fina namn!
    / Shaheena

    SvaraRadera
  16. Kerstin? (Kejsarinna).

    Annars Tintin!

    SvaraRadera
  17. Lone, Arna, Sissa, Petra, Anny, Timja

    SvaraRadera
  18. Ella!
    Sigge och Ella. Fint det!
    Mina kusinbarn heter Sigge och Selma, det är också perfekt.

    SvaraRadera
  19. Betty! Majken! Sally! Och vilka JÄDRA NÖTTER som kommenterar på Kittys blogg, får så hög puls varje gång jag läser kommentarerna, VAFFAN?!?

    SvaraRadera
  20. Tänkte också omedelbart på Betty

    SvaraRadera
  21. Molly.
    Molly och Sigge, Sigge och Molly. Alltså, jag tycker att de funkar ganska bra tillsammans..

    SvaraRadera
  22. ja, Betty! /elin

    SvaraRadera
  23. Heli är ju fantastiskt fint. Lycka till klurandet! /Karro

    SvaraRadera
  24. Sigge och Majken lät ju väldigt bra ihop!
    Andra: Henny, Rio, Essie, Nella, Milla, Hedda, Ia, Lo, Meja, Ninja, Nanna, Malla, Tilde/Tilda, Thea, Isa, Livia

    SvaraRadera
  25. Eller Sigge och Sara. Sara betyder härskarinna/prinsessa och det passar ju bra till en kejsarinna. Men det är ju både ett äldre namn och ganska vanligt...

    SvaraRadera
  26. Essie, Elly, Bonnie, Becky, Ditte, Dinah, Dolly, Peggy, Rio, Minna, Lilly, Bitte (Birthe), Lisa, Lollo, Lola, Molly, Mika, Nanna, Nelly, Nicky.. Kärt barn kan ha många namn.

    SvaraRadera
  27. Freddie eller Teddie! Sen är ju Sickan genialt men du kanske inte vill ha samma som Bo-Sickan :)

    SvaraRadera
  28. Molly, Hilda, Vilma, Britta, Greta, Ing-Marie... :)

    SvaraRadera
  29. Silje, Isobel, Ofelia.

    SvaraRadera
  30. Läser och lägger några på minnet för egen del... Och fnissar lite åt att Teodora är ett högtravande namn pga min stora heter det. Gillar högtravande kejsarinnenamn så jag ska nog googla loss på det!

    Annars poppade följande upp: Lottie, Henny, Betty, Lizzie, Della, Silla/Cilla, Vivi.

    SvaraRadera
  31. Maggie eller Bonnie. Svincoolt!

    SvaraRadera
  32. Stella

    Ann Margret

    SvaraRadera
  33. Joni, Lia, Elise, Hedda, Millie, Evy, Freja

    SvaraRadera
  34. Kitty, Kira, Katti, Tess, Livia, Flavia, Paulina, Lissie, Bobbi, Minnie, Minna, Juni, Hera, Nea, Ammi, Elle, Ellie, Siri, Toby, Mimmi, Polly, Luci....

    SvaraRadera
  35. Ett som jag inte sett bland kommentarerna: Penny. Annars håller jag med om Stella och Molly.

    SvaraRadera
  36. Skulle också skriva Betty! Så himla fint! Holly kanske? Fast Betty är outstanding tycker jag även om jag gillade förslaget Gittan

    SvaraRadera