torsdag 5 mars 2015

Ekonomisk/själslig/mental rening!

Har ägnat större delen av förmiddagen åt att lägga skolböckerna åt sidan och kolla upp hushållets ekonomi nu när vi får nya inkomster båda två. Dessutom har vi bott här i nästan prick ett år, så det passar ju bra att göra en helt ny budget eftersom kostnader för hus är så mycket mer oregelbundna än för lägenhet och det behövs ett snitt för att slippa gissa.

Överlag så får jag kaos i hjärnan av allt gissande och även lite smått panik när saker och ting inte är uppstrukturerade, både rent fysiskt och mentalt. Och ekonomin är en typiskt mental grej som bara legat och skvalpat i olika nivåer av "Jo, men vi har väl fasta utgifter på si och så typ" och "Nu får vi ju in si och så mycket mer, eller jag vet inte riktigt, men på ett ungefär".

Men nu då, lagom till lunch – inget mer skvalpande! Varje utgiftskrona är noga uträknad och uppstaplad i ett finfint worddokument och tillsammans med den nya inkomsten har jag nu kunnat räkna ut en exakt summa på vad som faktiskt går att spendera i slutet av månaden. En helt okej summa dessutom, kommande mammaledighet till trots.

SÅ. OTROLIGT. SKÖNT.

Och dessutom är det första gången på typ fyra år (!) som vi har en ganska balanserad inkomst där inte den ena får in dubbelt så mycket som den andra, vilket också känns fantastiskt, ju mer det går att dela lika på allt, desto bättre. Det känns som att någon högtryckstvättat ekonomidelen av hjärnan och jag kan tänka igen, woop woop!

8 kommentarer:

  1. Grattis va skönt med ordning på ekonomin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket! Det var iof inte oordning förut, mer åt noll koll-hållet bara :)

      Radera
  2. Det låter himla skönt det där!

    SvaraRadera
  3. Lagom till föräldrapenning osv har vi också hunnit med två heltidslöner av samma summa - nu blir det ju dock ändring på det. Vi har valt att sätta in alla pengar på samma konto och betala alla gemensamma räkningar där, för att sen ta ut en månadspeng. Känns ändå bra att ingen ska behöva vara extra fattig och slippa krångla med att räkna på vem som ska betala vad under kommande period med barnledighet. jag hoppas det kommer funka bra för oss!

    Men visst är det skönt att ha ordning på pengarna! eller i alla fall veta var dom tar vägen.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt! Vi har ju varit lika fattiga/rika jämt eftersom den som haft mest betalat mest, men det är ju att föredra att ligga lite mer i level! Det ska bli spännande att se om sparkontot växer nu eller om jag börjar anpassa utgifterna efter inkomsterna direkt, haha!

      Radera
  4. Det finns inget som är så stressande som dålig koll på ekonomin! Ja, det ska vara en låg inkomst då.

    Härligt att du strukturerat upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade på Lyxfällan igår, en familj hade utgifter på 61 000 varje månad och gick back 18500 per månad, då kände jag att jag ändå hade rätt bra koll redan innan uppstruktureringen, haha!

      Radera