fredag 27 mars 2015

Min (icke)relation till Tranströmer

Tomas Tranströmer är död. Mitt Facebookflöde är fyllt av kondoleanser och delade dikter. Folk är bedrövade medan min första tanke var "jaså levde han fortfarande?". Jag känner med andra ord ingenting.

Ingenting.

Min relation till Tranströmer är helt obefintlig. Jag skulle kunna fundera i hundra år men ändå inte komma på en enda rad som han har skrivit. Vilken svenskakurs är det jag har skolkat ifrån? Läser folk Tranströmer på allvar eller är det någon ny hipstertrend som jag missat?

ÄR DET FEL PÅ MIG?

29 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hm. Spännande. Berätta mer!

      Radera
  2. EXAKT samma reaktion här. Först typ "tranströmer who?" och sen "jasså, levde han...". Det enda jag kan i poesiväg är iofs det där att det gör ont när knoppar brister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är väl Karin Boye om jag inte minns fel?

      Radera
  3. Helt med dig. Det var nåt pris och det sitter en dikt av honom på toan på mitt kontor. Thats all I know.

    PS. Det var först här jag ens såg att han dött. Vänliga hälsningar från bebisbubblan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tyckte att jag hade som mest koll under bebisbubblan eftersom jag konstant satt i soffan framför något nyhetsprogram. ge det någon vecka till så kommer du vara expert på ämnen du inte visste att du brydde dig om!

      Radera
    2. "Nåt pris"... Nobelpriset, hehe.

      Men jag har också en total icke-relation till honom. Däremot min bästis som var svår och intellektuell på gymnasiet skrev som specialarbete en solosvit för flöjt till hans dikter...

      Radera
  4. Tack. Började tro att det var något fel på mig. Men... borde man läsa något av honom nu kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att folk tycker det, ja!

      Radera
  5. Jag har inte heller någon koll på honom. Jag har sett namnet nämnas typ, det är allt. Jag vet inte varför, men jag trodde att han var yngre. Tydligen hade jag baserat det antagandet bara på hur jag uppfattade hans namn. Med andra ord, jag har ingen koll alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att vi är fler okunniga!

      Radera
  6. Jag har fortfarande noll koll på vem det är. O.o

    SvaraRadera
  7. Han fick nobelpriset i litteratur 2011 och var en av våra stora poeter. Jag och flera andra är glada att han hann få priset medan han fortfarande levde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ju verkligen roligt för honom!

      Radera
  8. Instämmer med Stina. Att kalla intresset för hans poesi för "hipstertrend" är rätt nedlåtande. Men det beror väl på att du inte har läst något av TT. Gör det, för hans dikter är mycket lätta att ta till sig och inte ett dugg konstiga eller tillgjorda. De talar till människor i alla åldrar. Han är översatt till en oändlig mängd främmande språk och det är mycket ovanligt för en svensk poet. Dessutom kan man beundra honom för att han fortsatte att dikta och spela piano trots att han för många år sedan drabbades av en stroke som gjorde honom delvis förlamad och att han tappade talförmågan.
    Ann Margret

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast näää, jag kallade inte intresset för hipstertrend, jag frågade om det var det, stor skillnad! Jag tvivlar inte ett dugg på att han var en väldigt beundransvärd person/poet, men jag har aldrig någonsin hört någon referera till TT i mitt facebookflöde tidigare, därför jag var lite skeptisk till om så många verkligen haft en relation till hans texter.

      Radera
  9. Var det inte han som uppfann potatisen?

    SvaraRadera
  10. Antagligen var det samma typ av människor som helt plötsligt diggade tranströmer (utan att ens ha hört talas om honom innan) som satte på sig udda strumpor häromveckan och trodde att de räddade världen eller som hällde en hink iskallt vatten över sig utan att egentligen skänka några pengar samtidigt.. :) Själv har jag hört namnet men ingen aning om vad han är känd för. Tills imorse trodde jag man uttalade hans namn trans-trömer. :]

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så min tanke gick också!

      Radera
  11. Yargh folk som blir stötta av ditt inlägg. Guuud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att missuppfatta text, bara att vänja sig!

      Radera
  12. Ja. För en gångs skull är det fel på dig.

    Nej, så klart inte. Men inte fan är det nåt fel på Tranströmer eller oss som tokgillar honom heller. Tranströmer ftw.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det ju heller ingen som påstått? :)

      Radera
  13. Inget fel på dig. Det är var människas rätt att ha råkat gå miste om fantastiska ting. Lyxigt att ha varenda liten textrad kvar. Läs, för bövelen. :-)

    SvaraRadera
  14. Nope. Ringer ingen klocka här heller. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att vi är fler. Men synd för TT.

      Radera