söndag 1 mars 2015

Om flaskmatning och sjuka barn

Om någon mamma/pappa hittat hit efter att ha googlat på flaskmatning och undrar om det stämmer att barn som flaskas blir mycket sjukare än ammande barn så är mitt ärliga svar: vet ej.

Däremot så kan jag meddela att Sigge aldrig varit sjuk under sitt första 1.5 år i livet. Kanske någon liten förkylning eller så (och näsan rinner ju med jämna mellanrum) men de gånger han varit sjuk så det märkts så har det varit tredagarsfeber eller nu får jag sex tänder samtidigt-feber. Annars nada. Sedan han började på förskolan den 22 september har han haft noll sjukdagar förutom ovan nämnda feberperioder.

Vi gled igenom vabruari på en liten räkmacka (där den enda som blev sjuk var Tobbe) och då hade vi ändå Karin på besök och hon typ insjuknade i lungpesten under tågresan hem, men lämnade inte kvar minsta lilla bacill i Skåne.

Nu är det självklart stor skillnad på att diskutera saker på grupp- och individnivå, men det kan ju vara skönt att veta att flaskmatning inte per automatik betyder att man får ett sjukt barn, om man av olika anledningar vill eller måste välja flaska som alternativ.

8 kommentarer:

  1. Barn 1: Ammades 8 veckor, frisk jämt.
    Barn 2: Ammades 8 månader, sjuk jämt.
    (Nu är de 11 resp 8, och lillen har astma och allergier, medan den store fortfarande är frisk...)

    SvaraRadera
  2. Flaskmatade min dotter efter tre månaders amning. Hennes första år så var hon inte sjuk en enda gång & är fortfarande inte sjuk mer än max 2 gånger per år (pepparpeppar!!) nu när min lille bebis kommer ut så ska jag försöka amma, MEN jag ska inte tvinga mig själv denna gången Utan testa & se om det funkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter vettigt. Jag inbillar mig att man är tryggare i sig själv andra gången man får barn och snabbare kan ta bra val baserade på självkänslan!

      Radera
  3. Som jag sa på insta, ammade två barn typ aslänge, båda har astma och allergi samt varit sjuka nästan hela vabuari....jag tycker faktiskt snarare att flaskbarn verkar friskare. De har iofs inte varit megaofta sjuka som små men ändå. Jag blamar allt på morfadern i det här fallet, de sa på barnkliniken att allergierna kommer därifrån, tack för dom generna. Finns det överhuvudtaget belägg på att amningsbarn skulle vara friskare?
    Skönt att Sigge hållit sig pigg, sjuka barn är verkligen jobbigt.
    Man borde verkligen tagga ner lite vad gäller amningshysterin, nu ammade ju jag eftersom allt funkade så lätt men skulle aldrig tvekat en sekund på ersättning om det inte funkat. Varför är det så laddat fortfarande?

    Kram Josefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska finnas belägg för det, men orkar inte googla nu. Minns inte riktigt hur det var när jag letade info inför att vi skulle få Sigge, men då hittade jag nog inga studier som baserades endast på superrena i-land som vårt eget, just ur vattensynpunkt, här är ju både vattnet, ersättningen och kunskapen om hygien en helt annan än på vissa andra platser.

      Fattar inte heller laddningen, amningen är nog näst efter kejsarsnittsdebatten den debatt som innehåller flest rabiata jag vet bäst-människor!

      Radera
  4. Jag har tre, en är uppfödd på flaska, två på tutte. Den som är uppfödd på flarra och den sista att tuttas har samma problem vad gäller atopiska eksem. Flaskungen har astma och allergier också, men det har ju jag med, och jag ammades. Mellanbarnet har andningsproblem på grund av RS-infektionen han fick som 7 veckors, Jag tror det handlar mer om genetiska anlag än något annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju svårt att säga vad som tagits med i de där studierna, om man även har räknat på ärftlighet av andra grejer. Tänker dock att "mår mamma bra mår bebis bra" är bästa tankesättet för mig. Och det stämmer ju också att om jag verkligen hade velat kämpa med amning så hade jag kanske mått sämre av att börja ge flaskan, så då är det ju inte det bättre valet. Om man tänker på dom som VERKLIGEN kämpar ihjäl sig alltså. Laddat, som sagt.

      Radera