tisdag 24 mars 2015

Vad Sigge bokslukaren läser för tillfället

Ah DÄ! Ah DÄ! Ah DÄ!
Viggos lilla ordbok av Birgitta Westin
Det känns ju lite bakvänt att Sigge pekar och JAG säger orden, men det är lite så vi jobbar när vi läser tydligen. Okej – ibland säger jag orden och sen får han peka, men han snackar inte jättemycket än nej.

Eddie och napparna av Onekligen-Lisa Björbo och Jesus Verona
Nu behöver vi ju inte använda den här som den pedagogiska sluta med napp-bok den är eftersom Siggan vägrade napp när han föddes, så vi har den mest som en pekbok. Tror jag i alla fall, eftersom Sigge alltid tar fram upp samma uppslag och så säger jag lite olika grejer som han får leta efter bland alla Eddies leksaker.

Maxi-Max av Barbro Lindgren och Eva Eriksson
Jag är extremt skeptisk till den här Max-boken eftersom den både innehåller både Max kaka där Max drar hunden i örat när hunden tar hans kaka (vad hade han väntat sig?), Max balja där Max slänger ner hunden i badet fast den verkligen inte vill och Max bil där Max och Lisa slår varandra i ansiktet när de blir osams om en leksak. Sigge tycker att det är vansinnigt spännande, men jag tror nog att jag ska lägga bort den här boken tills han blir stor nog att åtminstone kunna prata lite om det här med om huruvida man får slåss eller inte.

1 2 3: cirkus på turné av Fia Eliasson
Den här önskade sig Sigge i juklapp efter att jag sett den på Fias insta (@fiaelia – FÖLJ!) och den är helt fantastisk! Siggan älskar ju både att räkna, och han älskar djur, så det är en perfekt kombo!

Ägget från Berghs upptäck och lär
Den här köpte mamma till Sigge på en loppis förra sommaren och Sigge har läst den säkert en miljard gånger. Eller ja, jag har räknat upp olika djur som lägger ägg och Sigge har sagt hur djuren låter. Tydligen extremt underhållande! Tur att det är plastiga sidor, annars hade den varit slutläst för länge sen!

---

Jag har sagt det förut och jag säger det igen – jag är så O-TRO-LIGT glad över att Sigge älskar böcker och jag hoppashoppashoppas att han kommer fortsätta göra det under resten av sin uppväxt. Redan nu hämtar han ibland böcker och sätter sig och läser själv, både hemma och på förskolan, och jag kan sitta och peka på hur många myror, rockor och hönor som helst i all evighet så länge han fortsätter förstå hur underbart det är att bli helt uppslukad av en bok.

Om inte annat så är det ju bra att kunna massa ord, för vad sägs om detta: En 17-åring som läst/och eller lyssnat regelbundet till texter har ett ordförråd på 50 000-70 000 ord jämfört med 15 000-17 000 för en som inte har det. Ganska stor skillnad va? 

2 kommentarer:

  1. Hej hej
    Jag trillade in på din blogg , vet inte ens hur :P hehe

    Ville bara lämna ett spår och säga att du har en härlig blogg:)

    kolla gärna in min också och dela med dig av vad du tycker :)
    önskar dig en fortsatt bra kväll :)

    SvaraRadera
  2. Det är med ordförrådet är så himla sant, det händer när jag pratar med kompisar så kan de fråga vad ett ord betyder och oftast så kan jag svara på det. Och detta tack vare att jag slukar böcker sen 4-5 klass. Tackar gudarna för mina föräldrars never ending bibliotek ^^

    SvaraRadera