måndag 6 april 2015

Ikväll klockan 22:30 startar bebisbubblan!

Det är nedräkning nu. Innan det blir helg är vi en till i familjen och fram till dess vill jag bara ligga på soffan och glo rätt upp i taket och inte göra någonting. Nu blir det svårt just i dag eftersom Tobbe jobbar sitt sista kvällspass innan sin pappaledighet, men sen så. SNART!

Med Sigge fick vi ingen bebisbubbla. Med Sigge var allting ganska exakt bara skit från vecka 29+3 när den där dumma och helt icke-pedagogiska läkaren upptäckte min korta livmoderhals och upplyste oss om att det var NO WAY IN HELL att bebisen skulle stanna inne tiden ut. Kanske inte ordagrant men ändå. Sedan födde jag ju i vecka 43 efter tre månaders ångest och mängder av sjukhusbesök, stoppade värkar och tusen vaginala ultraljud. Den 10 augusti kom och gick, först den 24:e behagade Sigge komma till världen och då hade vi nio dagar kvar innan Tobbes skola började igen.

De nio dagarna såg ut så här:

1. Födde på lördagen
2. Åkte hem på söndagen
3. Hemmahäng.
4. Tillbaks på tisdagen för pku-testet och bad dom kolla mitt blodvärde eftersomjag var JÄ-HE-HETTETRÖTT. Det låg på 80 så jag fick komma tillbaks...
5... på onsdagen för att få blod (blodet måste preppas eftersom jag är RH negativ, så det tar en dag extra) och när jag väl fick blodet så blev jag asdålig, fick 40 graders feber med tillhörande feberkramper och frossa. Låg där i sängen och hackade tänder och det ryckte i musklerna och jag tänkte att "Jaha, nu dör jag, det här är det sista Baby Kenneth kommer få se av mig". Blev inlagda till på...
6... torsdagen och hemsläppta på eftermiddagen.
7. Återbesök på fredagen för att se att värdet gått upp trots att jag bara fått en av två påsar blod. Det hade det, så vi kom hem igen på fredagseftermiddagen och SEN...
8-9... fick vi bebisbubbla oss över helgen innan det blev måndag och Tobbe fick åka tillbaks till skolan och gå på obligatoriska föreläsningar inför sin C-uppsats.

Men nu, nu har vi minsann styrt upp det! För det första så kommer jag inte gå över tiden (whooppikayey!) utan vi har ett datum där vi vet att Tobbes tio pappadagar börjar gälla. Och efter det har han tagit ut två veckors semester vilket totalt ger nästan fem veckors ledigt eftersom han jobbar skift. Och i slutet av den femveckorsperioden kommer min mamma ner och hänger med oss en vecka också.

UP YOURS FÖRRA BEBISBUBBLAN! säger jag bara.

Sedan startar förvisso den här bubblan med några dagar utan bebis och bara bubbla, men det blir perfekta dagar för Tobbe att storstäda och fylla frysen och kylen och fixa det allra allra sista inför nedkomst. Och alldeles snart kommer hon, lillasyrran. Helt sjukt ju.

10 kommentarer:

  1. Heja er! Fan vad bra allt låter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i teorin har vi gjort det så bra vi kunnat den här gången!

      Radera
  2. Oj, älskar att jag trillar in på din blogg när allt är sjukt spännande! Älskar barnafödslar! Heja heja!

    (Jag har förresten svarat på din fråga nu 😊)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja nu är det spännande värre, ska kolla svaret, tack!

      Radera
  3. Så himla bra ni planerat allt! Och GUD vad spännande det är nu!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev ovan, i teorin är det iaf helt perfekt! Och ja, SUPERSPÄNNANDE!

      Radera
  4. Åh, stort jätte-lycka-till :)
    Jag skrev en låååång kommentar till dig för någon vecka sedan men den gick av någon anledning inte att skicka. Vill du ha pepp och annat från en som snittats fem gånger så går det jättebra att maila mig på: maret@spray.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch vad synd, har haft lite problem med kommentarerna! Jag spar din mailadress om jag behöver hjälp av ett snittproffs, tusen tack!

      Radera