måndag 13 april 2015

Update, fjärde dagen efter snittet

Jaha, hur går det här då? Jo det ska jag berätta - det går så jäkla bra! Alltså precis ALLT går över förväntan och då är vi ändå två väldigt optimistiska människor överlag i det här hemmet.

JAG: har inte särskilt ont alls och hade jag kunnat nåt om matte så hade jag visat er ett diagram på hur snabbt det blivit bättre, nu nöjer jag mig med att hävda att smärtan halverats varje dag. Eller att det känts dubbelt så bra varje dag, men det är ju typ samma sak. Ska skriva mycket mer om detta i ett eget inlägg, men idag på fjärde dagen efter snittet så går det utmärkt med ett par alvedon med jämna mellanrum, och dom tar jag lika mycket för att de hjälper mot feberkänslan vid amningen. Japp, jag ammar en del, ska utveckla detta lite om ett tag när jag vet vad det blir av det.

SIGGE: Vi hämtade honom efter förskolan i fredags och har hängt hemma hela helgen. Han har varit som vanligt typ, härjar ju en del men är ju alltid mer intensiv de dagar han inte är på förskolan. Idag är han där igen och vi får väl se hur vi gör de hör veckorna när Tobbe är hemma, nu i början får han gå som vanligt (9-14) och sen ser vi hur vi gör när jag är lite mindre handikappad.

Han har inte varit mer klängig eller närhetssökande men prova babynestet ville han ju så klart, har dock svårt att se att det berodde på avundsjuka, möjligtvis att han såg din chans att faktiskt få lov att klättra upp på bordet...

HUNDARNA: Loppcirkusen sköter sig fint, även om Gilla är aningens mer hispig än vanligt, följer efter en och vill hålla koll så man inte försvinner. Jag fick en "OMG DEN FÖRRA FAMILJEN FICK EN BEBIS OCH DÅ SLÄNGDE DOM UT HENNE!"-flash igår, så det är min teori. Tobbe tror bara att hon är lite känslig mot förändringar och tyckte det var jobbigt att bli bortlämnad när vi var på BB och att hon kommer lugna sig snart och jag hoppas (och tror) att han har rätt.

TOBBE: Han plockar och fixar och lagar mat och brottas med Sigge och plockar i och ur diskmaskinen mest hela dagarna. Precis enligt plan med andra ord. Vi är båda så sju-hu-hukt mycket mer nöjda med den första tiden hemma jämfört med sist, trots att vi nu har både hus och dubbelhund och ett extra barn att hålla koll på. Otroligt vad skillad man blir på bara 1.5 år alltså.

JUNO: Hon bara sover. Och äter. Och bajsar och kissar. Lite som en hundvalp typ. Tror det är därför både Sigge och hundarna är så obrydda, och jag och Tobbe är så relaxade, hon märks ju inte av så mycket förutom det faktum att en av bär på henne.

Hon skriker som en galning vid blöjbyte/ombyte för hon hatar tydligen att vara naken, annars bara piper och gnyr hon och suttar på händerna när hon vill berätta att hon är hungrig. Hon sover mellan oss i babynestet i sängen och än så länge har Sigge inte gjort någon grej av att det ligger en bebis i vår säng när han kommer in på morgonen. Jag tycker däremot att det känns JÄTTEKONSTIGT att sova hela familjen inkl hundar i ett rum, när han är ensam i ett annat, men å andra sidan så sover han som en kratta om det är andra i samma rum, så det är ju bara min egen hjärna som spökar.

Ja det var väl det? Det enda som varit pissigt är rent materiellt, vår tvättmaskin dog några dagar före förlossningen och det är ju inte optimalt att inte kunna tvätta med två barn och två hundar i huset, men på onsdag kommer en ny maskin och vi kommer kunna ta på oss rena kläder i rätt storlek igen, det är verkligen bottenskiktet i garderoben som används nu, hehe.

Jag håller på med en förlossningsberättelse och ett inlägg om själva snittet rent fysiskt, är det något ni undrar så shoot så tar jag med det när jag skriver inläggen. Nu ska jag "sova när bebisen sover", något som aldrig gick att göra dagtid med Sigge eftersom... ja eftersom han inte sov på dagtid helt enkelt. Hejhej!

7 kommentarer:

  1. Älskar att ni verkar ha det så fint!! Två barn liksom, låter urmysigt! Blir full av längt till någongångiframtiden när det förhoppningsvis är dags för ett till barn även i vår familj!

    SvaraRadera
  2. Unnar er detta så jädra mkt. Själv är jag lite skräckslagen inför bebis ankomst om två månader, för det var lite pissigt sist, och för att "alla" bara: tvåbarnschock! det kommer bli extra jobbigt för att ni väntat så länge sen ettan osv osv. Samtidigt hjälper det att läsa detta, att det kan bli bra med och kännas fint på stört. Denna gång kommer jag ju iaf ha soffhörnsmaffian som sällis så... :)

    Och vad gött att det känns så bra med snittet!

    SvaraRadera
  3. Vad hörligt att läsa! Jag blir nästan lite avis, första tiden med Leon var så kaosig och han bara skrek jämt.. Å andra sidan började det efter typ 12 dagar, innan sov han mest, och åt.

    SvaraRadera
  4. Jag joinar snart soffhörnsmaffian, dock mest i tanken eftersom jag inte har instagram.
    BF 1/5...

    SvaraRadera
  5. Marie Hammarbergmåndag, april 13, 2015

    Vi fick våra barn på samma dag! Jag gick över 14 dagar. Vi har ju också ett syskon på 1,5 år så väldigt kul att läsa! Känns som att läsa om sig själv :)

    SvaraRadera
  6. Men åh vad härligt att höra att det går så bra! SKÖNT!! Och vad gäller amningen, om du gillar det o det funkar är det ju grymt behändigt att slippa värma flaskor o hålla på. Då kommer hon att märkas ännu mindre pga det blir lite mindre bökigt då. Tyckte iaf jag som heller inte ammade första så mkt men andra funkade det hur bra som helst med. Det är ju så olika det där, blir ju bra hur man än vill göra men, ja. Du fattar. Stort fett grattis igen. Juno Kejsarinna. Så himla fin!!

    SvaraRadera
  7. Underbart att höra! Låter som att Juno och Nils är rätt lika i sitt beteende :)

    SvaraRadera