tisdag 23 juni 2015

Köttätande hycklare är vi allihopa



STOP YULIN 2015 basuneras det ut på sociala medier och jag håller med, jag har nog aldrig sett så många vidriga bilder som under den hashtaggen. Men det skaver ändå lite att se alla dessa uppmaningar, för är det egentligen så mycket värre att ha en hundätarfestival i Kina än att varje dag sitta till bords här i Sverige och smaska i sig gris, ko, fågel, ägg och allsköns mejeriprodukter trots att vi VET hur djurindustrin ser ut? Nej det är det fanimig inte. 

Vi äter mycket vego här hemma och egentligen skulle jag vilja gå över mer åt veganhållet, men jag är för lat. Det verkar vara så krångligt, och jag hatar krångel. Hatar förvisso tanken på alla lidande djur också, så det är ju ingen godkänd anledning att inte skärpa sig. Steg ett är i alla fall att dra ner ännu mer på köttkonsumtionen och börja hitta bra mejerisubstitut - som Oatlys iKaffe som jag börjat använda idag, blev hur bra som helst! Gjord på havre också, som känns som det miljö- och produktionssnällaste alternativet jämfört med soja, mandel, kokos, ris osv. Det är en djungel det här!

Om någon har bra lästips på ämnet så tar jag tacksamt emot det!  

5 kommentarer:

  1. Det är inte så svårt som en kan tro. Vi är veganer sedan snart ett år, innan dess var vi lo-ovo vegetarianer.
    Det finns en bra kokboken som kom nyligen, Vår kokbok vegan tror jag den heter. Sen tidningen Vego, den är verkligen superbra.
    Sen, det bästa grundreceptet på biffar hittade jag hos Cinderalley, världens enklaste bönbiffar heter dem.
    Det svåraste med att vara vegan är att andra människor inte alltid förstår. Men det braiga väger upp det. Jag har aldrig ätit så bra, god och rolig mat som jag gör nu. Jag säger go go go! :-) Du kommer inte ångra dig.

    SvaraRadera
  2. Om du inte upptäckt Lisa Bjärbos kokbok Mera vego än, så läs den. Enkla, smarta vegotips och bra tips på hur man veganiserar många av rätterna. Den är också full av tips om barn och vegomat. Veganskt är mycket enklare än man tror att laga, jag kommer ofta på i efterhand att rätten jag gjort är vegansk. Kämpa på!

    SvaraRadera
  3. Vadå vegan av Lisa Gålmark. Den finns inne på bibblan i Staffanstorp (ort jag har för mig du nämnde i tidigare inlägg) http://bibliotek.staffanstorp.se/web/arena/results?p_p_id=crDetailWicket_WAR_arenaportlets&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_crDetailWicket_WAR_arenaportlets__wu=%2FcrDetailWicket%2F%3Fwicket%3Ainterface%3D%3A0%3ArecordPanel%3ArecommendThisPanel%3ArecommendThisLink%3A%3AILinkListener%3A%3A

    SvaraRadera
  4. Det är faktiskt inte sp krångligt som det kan verka, jag lovar, eftersom jag är en väldigt lat människa! Det handlar mest om att ställa in sig på handla hem annan mat, laga annan mat och gilla annan mat. Det finns så många bra kokböcker nu, tidningar och produkter i affärerna, så det behöver inte bli sö svårt!

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen inte krångligt, gick från vegetarian till vegan för några år sen genom att börja med att byta ut alla mejeriprodukter mot typ Oatly (finns allt - mjölk, smör, yoghurt, glass, grädde, cream fraise, vaniljsås...). Kött är det bara att byta ut mot veganska motsvarigheter och vegetariska recept finns det typ alltid veganska motsvarigheter till, bara att googla!

    SvaraRadera