måndag 15 juni 2015

Svar på tal #3

Elin: Du är ju expert på att ta hem vuxna omplaceringar och idag får vi hem vår tvååriga Boxer så jag undrar: har du tips på hur vi bäst gör i starten för att Ester och den nya tiken ska komma bra överens? Nu har de redan träffats och det gick bra, men en är ju ändå lite nervös. Kram! 

Okej, nu vet ju jag att det inte gick så bra trots allt, men mitt tips är nog att verkligen veta så mycket som möjligt om den vuxna hunden som man tar hem. Hundar utan hem-hundarna bor ju till exempel på ett rescuecenter i en månad eller så innan de kommer till Sverige, så HUH-folket får ju uppdateringar på hur de mår och om de sköter sig, skulle någon hund visa tendenser på något så följer det med i hundens beskrivning, tex "lite rädd för barn så vill bo i familj utan barn" eller "kan inte bo med katter eftersom hen dödar dem" eller "kräver extremt mycket motion så vill hamna hos någon som har tid för det" osv.

Alfie – världens bästa HUH-hund!
Jag tror faktiskt inte att det finns hundar som är helt normala i huvudet som säljs på Blocket när de är två år, det har säkert varit något skit som hänt och så är de för blödiga för att avliva hunden och tänker att den kanske kan få vad den behöver någon annanstans. Ja, fördomsfullt, jag vet, men "ändrade familjeförhållanden" kan lika väl betyde skilsmässa som att hunden försökte bita elvaåringen i ansiktet, det vet man ju inte. Hos HUH är dom ärliga och det finns mängder av kärleksfulla hundar som letar nya hem, personalen har inte tid att lägga energi på att försöka placera ut hundar som inte passar i hemmen de ska till.

Jenny: Okej. En sover, den andra leker.
Jag har ibland lite dåligt samvete för att vi flyttade ut på landet. Jag älskar det dundermycket och mina barn med, men jag tänker när de blir äldre och den åsiktstrånghet och instängdhet som jag själv upplevde när jag växte upp. Att jag kommer att hämma deras chans att kanske vilja bli olika. Samt hela den här grejen med skolskjuts, att behöva köra dem överallt, långt till kompisar osv osv. Hur tänker du om det här?

Åh fy fan. Jag brottas med detta varje dag. När vi bodde i Malmö och började prata om att skaffa barn så fick jag ångest eftersom jag varken ville att dom skulle bli galna gängmedlemmar eller rasistiska hillbillys och därför inte visste var vi skulle bo eftersom både stan OCH landet då var uteslutet. Nu bor vi ju ute på landet en halvtimme från stan, så jag tror inte att de kommer bli rasistiska hillbillys men SD fick ju över 22 procent här ute så man vet aldrig. Och det där med skjutsning och sådant sedan, GAH! Vi kommer max bo här till de börjar skolan, det har vi bestämt. Nu hyrde vi ju detta huset som ett slags husägar-lajv, och det är en jäkla tur eftersom jag haft panik om vi haft lån på fyra miljoner istället för tre månaders uppsägningstid. Jag är förresten själv uppväxt så här och det är ju ett jäkla piss att alltid vara beroende av sina föräldrar för att ta sig någonstans (det finns noll kollektivtrafik här) och det är ju inte så himla lattjolajban alla gånger. Och dyrt är det också, vi måste ju ha två bilar och det är ju inte gratis direkt. Får svindel när jag tänker på vad vi hade sparat om vi bott i en hyresfyra inne i Lund, det är många många många många tusenlappar i månaden. Så vi får väl se hur vi gör framöver, men det är absolut inte vårt för alltid-hem, det är det verkligen inte.

Men att få ge sitt barn detta liksom? Det är däremot lattjolajbans.
Lina: Jag är nybliven tvåbarnsmamma, ettan är någon månad äldre än Sigge och tvåan någon vecka yngre än Juno. Denna vecka har barnens pappa börjat jobba igen och jag ska själv rodda vardagen här hemma. Jag undrar hur du löser det med bajs upp till nacken (eller kräk i ditt fall) med tvåan, vrål från ettan för att mjölken är sluuut eftersom någon hällde ut den i soffan, ledsna illskrik från tvåan för att hen inte har fått mat på SÄKERT en timme, kissnödig, huvudvärk pga kaffet fått kallna på diskbänken igen, samtidigt som telefonen ringer, rörläggaren kör in på gårdsplanen och du ska lämna på förskolan om en halvtimme? Alltså, jag behöver tips i tvåbarnskaoset please! Du verkar så cool och lugn! Hur lägger du upp din dag?

Förts: Men vad ÄR det med alla som tror att jag är lugn? Nova trodde också det? Men till frågan: Jag tycker att tvåbarnslivet är både underbart och skitjobbigt och jag vettifan hur jag lyckas jonglera två barn och två hundar ensam när Tobbe jobbar. Förmodligen enbart för att vi bor som bilden här uppe illustrerar så att det bara är att hutta ut alla när det blir som mest kaos. Och så gillar jag kallt kaffe. Ibland när Tobbe kommer hem så släpper jag allt och drar på mig träningskläderna och ba: JAG GÅR UT NU OCH JAG TAR INTE MED MIG NÅGON! och så lämnar jag honom med barn och hundar och går ut och andas i en timme eller så. Det borde jag göra varje dag eftersom det i mitt fall endast är ensamtid som gör att jag orkar med familjestöket. Och så måste jag ha så städat som möjligt omkring mig annars blir jag superstressad, var sak på sin plats osv. Så är det verkligen inte här nu, så jag bara längtar efter en ledig helg när Tobbe kan ta kidsen så jag kan organisera ihjäl mig. Mitt bästa tips annars är väl att lägga fram kläder till barnen och sig själv så man slipper rota i tvättberget varje gång man ska ha något, och att hela tiden vara ett steg före så att man inte överrumplas av hungersnöd och skrik och panik. Och skaffa en termosmugg för guds skull!

Sara: Jag undrar om ni har orkat fortsätta med tygblöjor, samt om ni har använt/använder tygblöjor på förskolan och hur personalen i så fall reagerat? Förskolestart till hösten för oss som i dagsläget deltidar tygisarna...

Nej vi lade ner det, vi är helt enkelt för lata. Har ni pratat med förskolan? Har inte sett att något barn på Sigges förskola har tygblöjor så vet inte hur det funkar, men om ni deltidar så kan väl hen ha plast på förskolan och tyg hemma kanske? Finns säkert någon vänlig bloggläsare som har erfarenhet och kan tipsa dig i kommentarerna annars!

4 kommentarer:

  1. Det trodde jag inte alls jag är övertygad om att du är en hispig galning! Hähä. Nä men jag tar det som en ära att bli ihopblandad med Sofia igen pga mycket ÅSM person.

    SvaraRadera
  2. Hanna Westerströmtisdag, juni 16, 2015

    För det första tänker jag det här med två barn.. Vi är ju sex nu och det funkar. Man får försöka hålla lugnet och lära sig att stänga av allt som händer runt om tror jag. Ta vara på det finaste på dagarna, om så bara att bebisen har varit lugn och glad. Att lägga fram kläder och planera mat och sånt i förväg tror jag är smart för att kunna behålla lugnet!
    Sen till sak nummer två, tygblöjor. Vi har en på förskolan som har såna. Funkar jättebra! De har en påse som vi lägger blöjorna i som är använda och ett antal att byta med och sen tas påsen hem i slutet av dagen och tvättas. Inga problem :) och du? Du är inte lugn haha men hur bra som helst!

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om du skrev någon bok?

    Vänligen,
    janet

    SvaraRadera
  4. Vår unge ska börja förskolan till hösten och vi kör med tygblöjor (pocket). Vi frågade helt enkelt förskolan och de sa att det går bra att använda tygisar men vi får ta hem och tvätta såklart.

    SvaraRadera