torsdag 9 juli 2015

Extra! Extra! Här kommer det stora avslöjandet om min superhemliga business som jag hintat om i flera veckor!

För åtta år sedan avslutade jag min journalistutbildning och redan då gick snacket om att det var en jäkligt svajig bransch jag gav mig in i. Alla pratade om den eskalerande tidningsdöden men jag som hyfsat ung och obotlig optimist tänkte att det kunde väl ändå inte vara så farligt? Det räckte ju med att ställa sig inne på Pressbyrån och glo för att få svindel över tanken på alla texter som ska produceras, något litet jobb skulle det väl gå att hitta?

Och jo då, det gjorde det.

Jag har jobbat med/skrivit för bland andra Media Resurs, ATL, Kvällsposten, Pets, Expressen, När&Fjärran, Julia, Svensk Fallskärmssport, City, City Bo, Metro, ToppHälsa, Mama, Vårt Malmö, Leva i Skåne och Sydsvenskan Innovator.

Jag har jobbat som korttids-, långtids- och timvikare, jag har täckt upp under föräldraledigheter och jag har frilansat. Jag har varit tillsvidareanställd två gånger men blivit uppsagd båda på grund av arbetsbrist.

Jag har jobbat som redaktör, layoutare, redigerare, reporter, krönikör, bokrecensent och digital redaktör, jag har skrivit reportage, nyheter, personporträtt, krönikor, reseskildringar och artiklar om vilken mat en hamster tycker mest om. Jag har till och med jobbat som programledare i radio och varit med om att bli nominerad till Bästa morgonprogram på Radiogalan.

Kort sagt – jag är ett jävla kap.

Jag är driftig, smart, nyfiken, kreativ och jävligt bra på det jag gör och därför är jag så förbannat trött på att ständigt ha en klump i magen av oro inför framtiden. Det är nedskärningar och indragningar och sammanslagningar och "hej vi tänkte ha din krönika i den här tidningen också, men som du förstår så kommer du inte få mer betalt eftersom du redan fakturerar koncernen som vi ingår i". Det funkar inte för mig, jag är snart 36, jag är tvåbarnsmamma och måste ha en inkomst. Men framför allt så vill jag bestämma själv, jag vill inte anpassa mig, stå med mössan snällt i hand och tacka för små tidningssmulor.

Så jag har bestämt mig för att byta bransch.

De senaste veckorna har det därför varit febril aktivitet så fort jag fått en lugn stund över. Jag har suttit och skrivit affärsplan med pekfingret med Juno i famnen när Sigge somnat och Tobbe jobbat kväll. Jag har googlat på telefonen med ena handen samtidigt som jag stekt fiskpinnar med den andra, och jag har legat i mörkret mitt i natten och buffat blöjrumpa och finkammat Blocket efter lokal och prisvärda inventarier.

Jag har fått så sjukt mycket hjälp från mina vänner, de har gjort allt från att sitta konstant stand by på iMessage och svara på frågor till att låna ut kapital och hjälpt mig att sätta ihop en rimlig budget och fixa ett första utkast på en logga. Och jag har googlat googlat googlat och läst allt om hur man skriver en affärsplan, jag har haft möte med Nyföretagarcentrum, jag har sagt upp mig från mitt mest tidskrävande fasta uppdrag och jag har startat ett aktiebolag.

Jag har suttit på banken med mina papper, kalkyler och offerter och till min stora glädje trodde de på mig och min idé! Jag har beställt en maskin från Italien för en kvarts miljon (!) och nästa vecka börjar jag parallellt med föräldraledigheten läsa en distanskurs för att i slutet av året kunna titulera mig diplomerad laserterapeut med inriktning mot kosmetisk laser.

Jag ska bli tatueringsborttagare och den första januari ska jag öppna studio i Malmö.

Välkomna till A Bushel & A Peck!

29 kommentarer:

  1. Fasiken så roligt och så jäkla bra nisch! Snyggt jobbat och grattis!

    SvaraRadera
  2. WOW! Coolt och modigt och kul och heja!!

    SvaraRadera
  3. Men GRATTIS! Så himla spännande (och otippat)! Heja!

    SvaraRadera
  4. Kul! Grattis och stort lycka till!

    SvaraRadera
  5. HEJA! Fan vad grym du är! Hade jag varit missnöjd med någon av mina hade jag dragit till Skåne i ett nafs!

    SvaraRadera
  6. Heja heja. Det blir kanon!!!!

    SvaraRadera
  7. Såååå coolt! Laser och sexsamtal!!

    SvaraRadera
  8. Meen, försvann min kommentar? Den var typ såhär: grattis!! Hurra, och så grymt bra jobbat! Jag tror på dig, det här kommer ju bli kanon.

    SvaraRadera
  9. BOOM! vad häftigt, heja dig!

    SvaraRadera
  10. Men va kul! Stort lycka till, heja dig :)
    // Jenny

    SvaraRadera
  11. Bra idé, helt klart ett framtidsjobb!

    SvaraRadera
  12. Strålande fint! Vart kommer du att husera då?

    SvaraRadera
  13. Åh vilken bra idé! Grattis!

    SvaraRadera
  14. Johanna Zachhaufredag, juli 10, 2015

    Spännnade, lycka till! Men fortsätt skriv och tyck och prata :)

    SvaraRadera
  15. Åh känner att jag behöver dra till malmö!

    SvaraRadera
  16. Stort lycka till och GRATTIS! /Hanna

    SvaraRadera
  17. Super idé, lycka till. Måst dock säga att helt totalt oväntat, varför, ja för att du själv och Tobbe har så många tatueringar. haha :) helt som det sku spela nån jävla roll, liksom! Bra nisch, det kommer garanterat att funkka kanon!

    SvaraRadera
  18. Vad kul! Lycka till, tror det kommer att gå utmärkt!

    SvaraRadera
  19. Grattis, vad roligt! Och vilken snygg logga!

    SvaraRadera
  20. SÅ JÄKLA COOLT MIRIJAM! Alltså. Fy fasen vad stolt du ska vara över dig själv!!!🎈🎈🎉🎉💚💛💜💗 Jag har följt din blogg i eeevigheter och jag har varit sååå nyfiken på vad du ska hitta på!😀 Jag startade själv företag i januari i år och jag satt också och slet med affärsplan & budget mm. Var på nyföretagcentrum i Lund, träffade konsulter var på tusen möten med, bank, revisorer osv! Var ganska skräckslagen till en början men det är det bästa jag gjort! Det är en så FÖRBANNAT häftigt känsla att se sig själv som människa och se den idé man hade, företaget man själv startat upp & både växa och utvecklas! Wow alltså! Man ställs inför massor av utmaningar & man lär sig saker precis hela tiden! Mod krävs för att göra en sådan här grej & jag önskar dig verkligen SÅÅ STORT LYCKA TILL!!!! Ska bli jätteroligt att följa dig!!!

    SvaraRadera
  21. Vad spännande och kul! Grattis! Kommer bli toppen!

    SvaraRadera
  22. Lycka till, så tufft av dig!

    SvaraRadera