lördag 4 juli 2015

Snubbar – ni är problemet, lös det

Gårdagens krönika har till min stora glädje delats väldans flitigt på Facebook men precis som i Peppes fall så genererar den en hel del INTE ALLA MÄN trots att det till och med ordagrant står i texten: "Jag vet vad ni tänker nu och nej, inte alla män". Folk alltså. 

Det störigaste är ändå när det kommer kvinnor och tycker att "Nänänä, jag tycker faktiskt att det är allas ansvar att vara trevliga mot varandra". Nej tack, känner jag där. Det är inte kvinnors uppgift att få männen att sluta bete sig som as, det får dom faktiskt göra själva. Med andra ord, snubbar – ni är problemet, lös det.

EDIT: Eftersom så många vill läsa texten lägger jag även in den här så folk inte blir utelåsta från betalsidan (som bara funkar i 48 timmar efter att jag länkat) ifall de inte prenumererar.




Det tar emot att skriva det här. Varje tangenttryckning skaver, varje meningsuppbyggnad känns bekant. Har jag inte skrivit det här förr? Har inte andra skrivit det? Jo. Men ni fattar ju inte, så jag tar det igen.

Den senaste veckan har man som mediekonsument kunnat följa det hallå som startade när sångerskan Zara Larsson bland annat satte ljus på hur kvinnohatet påverkar samhället. Kommentarerna som följde var inte nådiga – hon borde våldtas, hon ska hålla käften och hon ska passa sig jävligt noga för annars kanske någon knäpper henne.

Som tur är får hon stöd från annat håll, och samtidigt som hashtaggen #backazara trendar på sociala medier så skapas en Facebooksida som heter Snubbarna. På Snubbarna publiceras skärmdumpar från autentiska konversationer på nätet, det är hot och hat och bilder på erigerade kön som ingen har bett om att få.

Våldtäktsmän, hotande killar och sexistiska snubbar – de finns överallt och det är inga läskiga trenchcoatskuggor i periferin utan din kollega, din pappa, din kompis.

Jag vet vad ni tänker nu och nej, inte alla män.

Men är det en slump att 89 procent av alla kriminalvårdens klienter är män? Är det bara ett olyckligt sammanträffande att just män fälls för 98 procent av alla sexualbrott? För om det inte är det – vad beror det på?

Och ni som inte är en siffra i den här statistiken, varför känns det obekvämt för er att prata om det? Varför blir det plötsligt så viktigt att berätta att det finns kvinnor som slåss, eller hur svårt det är att som pappa få vårdnaden om ett barn. Varför är det så svårt för er att prata om kärnan i det hela, nämligen att vi har ett samhällsproblem som stavas män?

För varje gång diskussionen uppkommer så följer en strid ström av INTE ALLA MÄN. År ut och år in, förnärmat skriker ni om vilka snälla män ni är, men aldrig att ni lyfter ett finger för att bevisa det i sammanhang där det verkligen behövs. Då tittar ni bort, pillar lite nervöst på telefonen och låtsas att ni inte hör. Varför är ni så förbannat fega?

Kanske för att det är vansinnigt obekvämt att vara den som säger emot. Risken finns ju att ni själva blir behandlade som alla de där kvinnorna ni läser om – hotade, förföljda och uthängda på nätet – och det vill ni så klart inte.

Men upp till bevis. Istället för att maila mig om hur otroligt godhjärtade och fina ni är som aldrig har våldtagit någon, gör skillnad på riktigt. Sätt ner foten i fikarummet när kollegorna börjar dra sexistiska skämt, ge svar på tal på en hatisk kommentera på Zara Larssons blogg. Backa henne.

Och ni ska inte bara backa Zara. Ni ska backa varenda en av oss som utsätts för denna skit på mer eller mindre daglig basis, och ni ska göra det nu. Bollen ligger hos er.

Det är ni som är problemet. Lös det.

14 kommentarer:

  1. Jävligt bra skrivet! (som vanligt)

    SvaraRadera
  2. Alltså. Halleluja ,amen och lite till! Så.jäkla.bra. Tur jag hann läsa den, hade hela 51 minuter till godo, ahh ljuva icke-stressfria småbarnsliv... Ha en härlig söndag!

    ps när jag ska kommentera så väljer jag med namn och email men det funkar aldrig, det står att jag måste välja ett värdnamn och det gör jag, elin.Tänkte bara ifall det är något som jag gör fel:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt, jag tror att jag ställt in så att alla kan kommentera utan massa krångel?

      Radera
  3. Somalier våldtar, inte alla, men det är alla somaliers ansvar. Muslimer begår terrordåd. Inte alla. Men alla bär samma ansvar. Verkar det vettigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det verkar inte ett dugg vettigt. Och vet du varför? För att det inte är samma sak. Skärp dig.

      Radera
    2. Det är klart att det inte är samma sak, men det är samma tendens, att behandla en grupp individer som inte har något gemensamt förutom ett ursprung, religion eller i det här fallet kön, som ett kollektiv med ett gemensamt ansvar för allas handlingar och åsikter.

      Radera
    3. Men det finns ju hundratals nationaliteter (inte bara somalier och en till), och det finns mängder av olika trosinriktiningar (inte bara islam och en till) men när det kommer till våld så står det ena av två olika kön för merparten av brotten som begås.

      För fakta är nämligen detta, att OAVSETT religion, ursprung, klass, utbildning, förmögenhet, uppväxtort, skilda föräldrar, sammanboende föräldrar, syskon, homo-/heterosexualitet osv i all oändlighet så är den gemensamma nämnaren för den som begår flest brott könet. Och han är man.

      Är inte det anmärkningsvärt tycker du? Inte det minsta?

      DET är i sådana fall anmärkningsvärt. För – som jag skriver i texten – är det en slump då eller? Förklara gärna hur du tänker när du kommenterar här, för du verkar ju verkligen vara en av dessa människor som borde lägga din tid på att säga åt snubbar att sluta bete sig som sexistiska idioter istället för att säga åt kvinnor att sluta säga åt snubbar att bete sig som sexistiska idioter.

      Radera
  4. Jättebra och stort tack för att du lade in texten här!
    Ann Margret

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och varsågod! Dela gärna :)

      Radera