söndag 12 juli 2015

Jag: Queen of the saft-universe!


Jag gjorde flädersaft förra veckan och det är ju löjligt enkelt?

  • Plocka ett gäng blomklasar, jag tror jag tog typ 20 stycken. Släng i något annat gött också om du är lagd åt det hållet, jag skivade ner en bit ingefära och slängde över blommorna.
  • Koka upp 1.5 liter vatten och blanda i 7 dl strösocker och 50 gram citronsyra
  • Häll sockervattnet över blommorna
  • Lägg en tallrik över så att blommorna inte kan flyta upp
  • Sätt in i kylen, rör om en gång per dag
  • Sila bort blommorna, häll upp på flaskor – KLART!

Jag använde vanliga pet-flaskor och la i frysen eftersom de håller längst då, ska ni hälla upp på glasflaskor så ska de ju kokas osv först, googla. Fick tipset att skära bort de största kvistarna och sedan göra marmelad på blommorna, så det får jag göra med nästa sats som ligger och göttar sig i kylen as we speak. Det blir fläder och mynta-smak på den, och nästa omgång ska jag göra med citron och honung.

Och alltså, det här med att tillverka egna livsmedel, det är ju skitkul! Känslan av att ta något helt oätbart (blommor) och tillverka en dryck, jag känner helt klart att det är lite i klass med att typ bygga ett barn inuti sin egen kropp och varje gång jag serverar saften skriker jag exalterat något i stil med KOLLA IN VAD JAG HAR GJORT ALLDELES SJÄLV! och kräver att folk ska berömma mig. Så jobbar jag.

3 kommentarer:

  1. Haha känner igen stoltheten! (Inte för att jag nånsin gjort egen saft då men.. Ändå).

    SvaraRadera
  2. Man kan frityrsteka blommorna också. Dvs doppa dem i smet och steka. Har bara ätit det en gång, inte så värst. Men saften är god.
    Ann Margret

    SvaraRadera
  3. Fläder. Det ska jag plantera när vi har ett eget hus.

    SvaraRadera