onsdag 21 oktober 2015

Är instagram bloggarnas död?

Såna här bloggar som min, som inte handlar om något specifikt ämne men som en gång i tiden hade ganska många läsare och väldigt många kommentarer, är det meningen att dom bloggarna ska självdö nu när alla hänger på Insta?

Eller är det bara för att jag bloggat så dåligt under året som bloggen sakta men säkert dalar neråt i allt från inläggsfrekvens till besökssiffror och kommentarer? Jag fattar ju att det så klart hänger ihop supermycket, men ni som fortsatt blogga som vanligt, märker ni också skillnad?

Edit: Mhhmm, jättekul blogginlägg detta som endast består av tre frågor, inte konstigt att mina läsare flyr.

19 kommentarer:

  1. Jag tror inte att jag har märkt någon skillnad eftersom jag alltid har haft en sån liten blogg. Nuförtiden har jag fler läsare än någonsin, typ 35 om dagen! (WOW!) Haha. Men jag märker ju däremot av döden av bloggar jag själv läser. Det känns som att antalet faller och jag avskyr det. Vill inte läsa korta saker med någon random tagg på Instagram, jag vill ju ha livsberättelser! Det känns sorgligt. Eller när man ser stora bloggar nästan utan kommentarer. Kom igen nu! Älskar ju bloggen som format, vill inte ge mig!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att bloggare blir tråkigare pga instagram/twitter och därmed flyr läsarna. De flesta av oss har ju inte eoner av tid att blogga och om man då har lagt upp något som hänt under dagen på instagram, känns det helt överflödigt att skriva om det i bloggen sedan.

    Jag läser jättegärna bloggar, men de allra flesta läsvärda har ju faktiskt lagt av/trappat ner och själva hänvisat till att de hänger på instagram numera.

    SvaraRadera
  3. Jag tror lite som Fiat faktiskt. För min del så har instagram liksom tagit över lite av det där spontana jag måste bara säga det här just nu och få instant feedback-grejen som bloggen stod för förut och dessutom känns det trist att prata om saker i efterhand när jag vet att jag redan har sagt det i ett annat media innan. Jag uppskattar fortfarande bloggar sjukt mycket och är egentligen lite ledsen över utvecklingen och vill inte alls sluta blogga, men det ÄR ju inte lika roligt när färre kommenterar liksom.

    SvaraRadera
  4. Jag hittade dig via Instagram :)
    Och läser ibland bloggar, men nog blir det lite mer sällan som man tar sig tid att läsa längre bloggtexter numera. Men jag älskar kombinationen av text och bild. Tror dock att bloggar kommer att fortsätta finnas och utvecklas.

    @agaredal

    SvaraRadera
  5. Hej Mirijam!
    Jag har läst din blogg sen du nämnde den i en intervju på radio Kristianstad, saknar din röst i radion! Jag är farmor och pensionär, men det är underbart att läsa om dina jättesöta barn och ditt liv i allmänhet, och jag hoppas du fortsätter att blogga. Instagram vet jag ingenting om, men kan ju titta på bilderna via bloggen.

    SvaraRadera
  6. Jag tror det är en generella bloggerdöd tyvärr. Många av mina favoritbloggar är knappt levande längre. Jag tror IG dödade folks ork. Kan man inte trycka på en snabb like-knapp orkar folk inte visa att dom gillar det som de läser/ser = bloggar tror att ingen orkar läsa längre = bloggar lägger ner. Skittrist! IG är bilder - bloggar är text & bild! Länge leve bloggen!

    SvaraRadera
  7. Jag trodde som du tills jag började ha låsta inlägg på min blogg och fick runt 3000 mail(!!!!) om folk som säger förlåt för att de aldrig kommenterar men att de läser.


    Jag skyller mer på smarttelefonen och det ogästvänliga kommentarsfältet på bloggar.

    Själv är jag nästan trött på instagram. Gillar bloggar mkt mkt mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Observera att jag la till en nolla för mycket.

      Radera
    2. Haha Jenny, älskar den extra nollan!

      Radera
  8. Nej men, nu hade jag skrivit att det aldrig funkar att kommentera och så försvann allt.. Igen..
    Alltså, därför orkar man ju inte...Tyvärr. Men jag läser fortfarande.

    SvaraRadera
  9. Ja färre kommentarer men ändå en del läsare. Tror också det handlar om telefonen och svårt att kommentera på enkelt sätt. Läser dock bloggar varje dag i readern och uppskattar det mycket mer än instagram.

    SvaraRadera
  10. Jag har läst din blogg i flera år och uppskattar den väldigt mycket, tror att jag hittade den via din vansinnigt roliga och modiga uppläsning av dagboken du skrev som tonåring. Tror att det var så. Är aldrig på Instagram och hoppas att du fortsätter med bloggen. Är varken farmor eller mormor (eller mamma) men hade kunnat vara - åldersmässigt. Jag följer även Onekligen-Lisas blogg med stort nöje. Så plis, kämpa på!
    Ann Margret

    SvaraRadera
  11. Jag säger: våga vägra instagram! Hellre texter om stort och smått, djupt och lättvindigt än bara lättsmälta bilder med filter.
    Tror att bloggdöden är mer av en kommentarsdöd och precis som folk här över tror jag det hänger samman med att det kan vara krångligt att kommentera via mobilen.

    SvaraRadera
  12. Jag är här! (och på instagram)

    SvaraRadera
  13. Kommenterar nästan aldrig via mobil och löser bloggar från den 99% av tiden. Men läser fortfarande. Även om jag också gillar instagram. Fast de är ju då olika!

    SvaraRadera
  14. Jag älskar att läsa bloggar och ser nog instagram lite som bilderna till berättelsen. Dock är jag urdålig på att kommentera (och oftast dålig på att svara på kommenterar på min egen blogg, det dåliga samvetet där är inte nådigt ibland) för att ja det är krångligt via telefonen. För allt sker via telefonen, datorn är inställd i ett sideboard för den orkar jag inte starta.

    SvaraRadera
  15. Det är väl lite så tyvärr. Det känns så mycket enklare att slänga upp en Instagram-bild med en liten kort text till än att skriva ett i alla fall lite genomtänkt blogginlägg. Har lekt med tanken att lägga upp saker på bloggen istället för Instagram, men känner mig aldrig riktigt nöjd då, det känns liksom för simpelt för bloggen.
    Jag tycker däremot jättemycket om att läsa bloggar själv fortfarande, men det jag har märkt av som jag tycker är lite tråkigt är att det är alltmer sällan man får någon respons på kommentarer man skriver. Förut kändes det som om man fick lite kontakt med bloggaren, nu är det mer som om man skriver sin kommentar för...ingen? Och då drar jag mig till slut för att skriva något alls.

    SvaraRadera
  16. Min storhetstid var när jag hade 7 unika läsare under en vecka.

    SvaraRadera
  17. Själv får jag fler och fler läsare, men ser att de bloggar jag själv följt/följer läggs ner eller uppdateras m y c k e t sporadiskt. För mig är Instagram och Twitter ett komplement till min blogg.

    DU VÅGAR INTE SLUTA BLOGGA MIRIJAM!

    SvaraRadera