tisdag 27 oktober 2015

Majsan goes vego!

Kossa 1109. Den gulligaste. Kan även vara en tjur?
Har ni sett Cowspiracy? Det har inte jag. Det räcker med att folk skriver om hur de känner efter att de har sett den för att jag ska känna att det får vara slut på kött nu. Det är inget jättesteg, vi äter inte särskilt mycket kött som det är, och jag har fått mer och mer dåligt samvete över vårt (alltså människans, inte specifikt vår familjs) utnyttjande av djur den senaste tiden.

Jag har dessutom fått en himla pepp på att laga god mat nu när jag är klar med skolan och har tid över, och efter att ha slängt ut en efterlysning på Instagram så har jag har fått massa kul tips på bra vego/vegan-konton där. Vi får väl se hur det blir framöver, den hemska sanningen är att jag nog är för lat för att orka vara vegan (ni hör ju hur dum i huvudet jag/människan är). Jag gillar ju förvisso fisk och tycker att detta verkar vara ett schysst sätt att odla fisk på – men annars är ju fiskeindustrin också en jäkla skitbusiness när man börjar kolla noggrannare. Ni vet, utfiskade hav och fel fisk i fel nät osv.

Hur tänker ni om det här? Äter ni kött och varför? Hittills har mitt enda svar på den frågan varit "för att det är gott" och ja, det är väl en anledning så god som någon när alla anledningar egentligen är dåliga. Precis som man säger "för att de är snygga" om H&M-kläder, trots att man vet att det är kvinnor och barn med värdelösa arbetsförhållanden som syr dem, eller "för att det är kul" om diverse tv-serier trots att man plötsligt märker att man sitter och skrattar åt en serie som är full av tjockis-, trans- och kvinnoförnedrande skämt (ja, Friends, jag tittar på er). 

Nä fy fan. Tänk vad lätt allt vore om man: 
1) inte visste något om omvärlden och hur vi här i den rika västvärlden utnyttjar och exploaterar resten av klotet

alternativt 

2) visste, men bara sket i det. 

Pest eller kolera att välja mellan alternativ ett och två kanske, men det är ju ännu jobbigare att upptäcka att allt man tycker är gott och snyggt och kul bara är skit. 

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tror du skrev kommentaren medan texten laddades, men tack!

      Radera
  2. YEAH! Welcome to the green side.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska önska mig din nya bok i födelsedagspresent/julklapp så att 2016 blir plättlätt att erövra som veggo!

      Radera
  3. Jag äter kött, mest älg som kommer från närområdet. Jag tänker att det ärr bättre kött. Jag försöker äta mer grönsaker, problemet är när man bor på landsbygden att utbudet är sämre och dessutom dyrare, särskilt om man vill köpa ekologiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju tradigt när det är svårt att hitta rätt. Har du ingen bonde i närheten?

      Radera
  4. Jag har sett Cowspiracy och rekommenderar dig att se den också! Det är ingen sån där hemsk dokumentär som man grinar ögonen ur sig med plågade djur och hemskheter utan kanske mest belyser miljöaspekten och är ganska humoristisk och bra. Fast jävligt deppiga siffror då. Men hurra för dig, nu gillar jag dig ÄNNU mer! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra för mig! Och ja, jag får väl se den då. Har inte vågat läsa Äta djur-boken bara för att jag vet hur jobbigt det kommer vara att öppna ögonen, hur knäppt är inte det då?

      Radera
  5. Jag äter kött främst för att det är gott, ja skjut mig, men också för att jag pga megamånga allergier inte har så jävla mycket att välja på om jag skulle gå full on vego och förmodligen skulle få lägga jävligt mycket tid alternativt äta tillskott för att få i mig det jag behöver(kan ej äta sojaprodukter/qourn/ägg/fisk/nötter). Vi köper enbart ekologiskt, helst närodlat, kött eller vilt direkt från jägare och försöker tänka på mat utifrån grönsaker först/kött är tillbehör-perspektivet och försöker att äta helt vegetariskt minst 50%. Jag har inga problem med tanken att vi äter djur, men håller med om att de ska behandlas så bra det går under tiden, men framförallt tycker jag att kött borde bli MYCKET dyrare så konsumtionen sjunker och bönder får bättre betalt och kan lägga mer tid och energi på att föda upp djur långsamt och mer naturligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker ju att allt som innehåller orden "Vi försöker tänka på att..." är bra, för då har man ju ändå ett hum om sitt beteende. Och jag håller absolut med om att kött borde vara svin(!)dyrt!

      Radera
  6. Go go go! Du kommer inte ångra dig en enda jävla sekund. Köttindustrin är ett jävla påfund! Gör som jag - frilansa vegan. Jag kör nästan bara mjölkfritt hemma, men äter vegetariskt ute. Känns som en ok deal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så himla smart, har inte ens tänkt att man kan göra så utan ba "åh så jobbigt, då kan man typ aldrig äta/fika ute". Så knäpp jag är!?

      Radera
  7. Heja! Och ja, visst är det störigt att vara en tänkande individ med förmåga till empati? Tänker att det vore så himla mycket enklare om man bara sket i allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit superskönt! Fast lite konstigt också.

      Radera
  8. Svar
    1. Tack! Ni lagar mat till oss i jul va?

      Radera
  9. Magnus såg Cowspiracy och blev vegan på momangen (sex veckor sen nu). Själv fortsätter jag att vara vegetarian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag får väl se den där jäkla filmen då!

      Radera
  10. TJOHO! Bättre sent än aldrig, och bättre nåt än inget! Alltså tänk verkligen så, istället för att anklaga dig själv för att du inte är perrrrrfekt. Ingen är det nämligen. Och ingen blev vegan över en natt <-- obs obs obs sant! En måltid i taget, ett utbyte av livsmedel i taget - ett steg i taget helt enkelt. Välkommen! Lycka till! Och fråga om du undrar nåt! Jag har vart vegan i 2 år och mår prima :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men precis, jag tror att motståndet för min del har varit att jag (som alltid) tänkt ALLT ELLER INGET och så känns det där alltet så himla jobbigt eftersom det är en hel vego-/vegandjungel där ute. Men nu så, babysteps babysteps.

      Radera
  11. Ja, vad härligt att höra! Att vara vego idag är verkligen varken en uppoffring eller särskilt svårt (även om det fortfarande finns en del att säga om utbudet på många restauranger). När jag blev vegetarian för 20 år sen var det onekligen lite krångligt för en som älskade korv med bröd, köttfärssås och köttbullar (ja, min smak har lyckligtvis förfinats något sedan dess ☺), men nu finns ju allt det och så mycket mer i köttfria varianter! Dessutom finns det nu så fantastiskt många bra vegokokböcker att ta till när man behöver lite inspo!

    SvaraRadera
  12. Önskar att folk börjar förstå att vegetarianer och veganer äter samma mat, alltså utesluter allt animaliskt. Man är inte vegetarian om man äter fisk/ägg/mejeriprodukter. Det låter kanske lite bajsnödigt, men äter man t ex mejeriprodukter och ägg, så är man ju lite krasst lakto-ovo-vegetarian.

    Tycker det är kanon att människor minskar sitt köttintag, men samtidigt så är det lite tröttsamt att höra "men jag är allergisk mot allt!!!!" och räknar upp typ tre grejer. Nej, de flesta människor som utesluter animaliska produkter lever inte på sojabaserade substitut och nötter, vilket innebär att det alltså finns enormt mycket man kan äta. Men människor är lata och bekväma av sig, det var jag också.

    SvaraRadera