torsdag 24 mars 2016

Att aldrig någonsin ha den där extra lilla tiden

Jag har alltid varit en sådan där störig jävel som hävdat att "alla har 24 timmar per dygn, det handlar om prioriteringar" när folk säger att de inte har tid med [insert valfri syssla].
Så – varför är mitt dygn plötsligt mycket kortare nu då? Varför känns det som att jag aldrig någonsin får tid över för det mest basic, det vill säga jobba, hålla hyfsad ordning hemma, ha hyfsat rena och mätta barn, träna hyfsat ofta, gå ut med hundarna hyfsat ofta, hålla tvättberget i schack och köpa en bukett tulpaner med hyfsat jämna mellanrum?

Jag ser hur andra mammor pysslat ihop små påskpresent-kit att ge till pedagogerna på förskolan och tänker att vaffan, tur att Sigge börjar först i april så jag slipper skämmas över att han inte ger bort nåt. Jag ser hur "alla andra" målar om hemma, skaffar sig en ny hobby, åker utomlands i flera veckor, syr fina gardiner, broderar skojiga tavlor, stickar koftor i avancerade mönster, hänger med sina vänner på lokal, spelar in poddar om böcker de hunnit läsa osv. Alltså allvarligt, vad – VAD – är det alla dessa människor gör avkall på som inte jag gör?

Eller är det kanske så att dygnet inte har 24 timmar för alla? Att någon snott typ åtta av mina och har 32 själv medan jag bara har 16 kvar? Det verkar nästan rimligt nu när jag tänker på det.

13 kommentarer:

  1. Eller så känner alla precis som du gör? Så känner jag med i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tror alla känner som du. Jag har tänkt att DU hinner med massor som jag inte gör! Och jag tror också bilden blir felaktig då man liksom lägger ihop 2-3-4-5 olika personers "saker de gör" och undrar varför man själv inte hinner lika mkt. Vilket ju är helt naturligt att man inte gör.

    SvaraRadera
  3. Men alltså, nu ska du juninte jämföra dig med mig. Få är så lyckade som jag är.

    SvaraRadera
  4. Alltså älskade Mimmi jag känner exakt som du, men jag har inte flera Instagram konton och bloggar där inspirerar flera hundra människor varje dag. Så sträck för f _ _ på dig och känn dig grym 👊🏻

    SvaraRadera
  5. Känner så med jämna mellanrum, då "måste" jag ibland lyssna på "Ett fullkomligt kaos" med Bo Kaspers, åsså känns det lite bättre ��

    SvaraRadera
  6. Har aldrig kommenterat förut (men gillar allt!) men måste säga att jag känner precis som du. Hur löser folk allt? Såklart gör de ju inte det. Men stämmer in i känslan!
    Maja i Gbg

    SvaraRadera
  7. Den där som tog dina 8 timmar, har inte bara 32 timmar nu, för hen har även knyckt 8 av mej! Och hade vi 40 timmar /dygn, då jävlar, vad vi skulle få gjort!!!
    Nina

    SvaraRadera
  8. Haha (eller nåt) precis skrivit detsamma. "Alla andra" finns nog inte. Fastnar ändå i "alla andra"-träsket med jämna mellanrum men jag har tagit mig ur förr och ska göra det igen. Så oerhört kontraproduktivt för mig!

    SvaraRadera
  9. Känner likadant! Hinner inte städa så ofta, hinner inte pyssla eller skriva genomtänkta blogginlägg. Hinner inte träffa kompisar så ofta. Men jag har accepterat att det är så. Antar att jag hinner och orkar lite mindre än de flesta andra, men det får vara ok så.

    SvaraRadera
  10. OH YES igenkänningen på detta?!???

    SvaraRadera
  11. Gud håller med. Men måste lägga en kommentar om det där med presenter till pedagogerna. Skolan ska vara gratis eftersom många barn inte har råd med ens en extra tjuga (ja föräldrarna då) och visserligen betalar man för förskolan. Det finns dock många som inte har råd att pyssla ihop presenter så vår kommun tar avstånd från presenter till pedagoger. Tycker det ska vara så. Man får ju lön liksom...

    SvaraRadera
  12. Men lite så känner en ju 'ven med din insta typ, du har fått barn, roddat upp ett företag startat igång det och arrar samarbeten kring det, har två kids under två, har hundar, har kört det där nyårslöftet i 10 veckor, göttar er i Berlin, springer en mil innan yngsta fyllt ett osv etc. Vi ser ju inte era tvättberg och dammråttor heller, vi ser bara att du är cool typ. Och lite av sömnbristen. De andra kanske har barn som sover ex? De kanske inte är så intresserade av att träna. Fan vet. Eller också knaprar de amfetamin.

    SvaraRadera
  13. Oh I hear you! VAR tar timmarna vägen?!

    SvaraRadera