söndag 3 april 2016

Som om någon någonsin säger ja till cancer?


Alltså detta, vad är det för satans trams? Kakan och Musse säger nej till cancer under 30 dagar i april och Cancerfonden skriver så här om eventet:

"I år kommer 60 000 människor i Sverige att drabbas av cancer. Det är fler än någonsin och antalet ökar för varje år. Vi måste bryta den trenden! En tredjedel av all cancer kan förebyggas genom en hälsosam livsstil. I april utmanar vi därför alla att säga Nej till söndagsteken, cigaretterna, soffan, alkoholen och att undvika solen mitt på dagen". 

"Kom ihåg att det inte handlar om att säga Nej till allt som är roligt. Det handlar om att säga Nej ibland och lyckas göra det till en vana".


På riktigt? Att ökade risker för vissa cancerformer hänger ihop med en viss livsstil är ju ingen hemlighet, men att uppmana folk att "säga nej" till cancer är ju helt vansinnigt, det finns väl ingen som vill ha cancer, självförvållad eller ej?

Och alltså, alla säger nej ibland. Det är en ytterst försvinnande liten skara människor som äter söndagsstek 52 veckor om året, sitter i soffan dygnet runt och dricker alkohol varje dag. Och jo, jag fattar ju själv att Cancerfonden inte menar att de som tackar ja till detta även tackar ja till cancer, men hur man än vrider och vänder på det så är ju motsatsen till att säga nej att säga ja.

Nej, det här är bland det mest smaklösa, tanklösa och taktlösa jag sett på länge, jag säger nej till att säga nej till cancer. 

7 kommentarer:

  1. Men ja, precis. Fick en så himla dålig känsla när jag såg den här kampanjen igår. Tänkte att min väninna som har bröstcancer, är det för att hon inte sa nej till cancer? Hennes eget fel liksom? Och visst, jag fattar att det inte är det Cancerfonden menar (eller hoppas i alla fall verkligen inte det), men det blir ju ändå undertonen när de uttrycker sig såhär.

    SvaraRadera
  2. Håller med, tanklöst... Känns inte bra alls

    SvaraRadera
  3. Ärligt talat så har Cancerfonden haft rätt usla kampanjer i många år. Att bara man kämpar tillräckligt så klarar man sig (öh?! nej!) eller idén att man kan bestämma sig för att vinna över cancer (öh?! nej!) När min kollegas man gick bort i cancer kände hon att cancerfondens alla kampanjer enbart gjorde henne knäckt och nästintill kränkte minnet av hennes man (typ din man kämpade inte tillräckligt så han fick skylla sig själv som dog.)

    SvaraRadera
  4. Håller HELT med, och jädrar vad du är vass på att formulera dig! Synd att du inte skriver krönikor längre men bloggen finns ju :)
    /Elin

    SvaraRadera
  5. Jag säger nej till cancer och till den här märkligt formulerade kampanjen. Och jag säger definitivt, konsekvent och rungande 'nej tack' till Kakan Hermansson oxå fö.

    SvaraRadera
  6. Jag känner lite att cancerfonden och deras idiotiska "kampanjer" är ungefär samma lika som den där "hemliga" och "busiga" statusen som vissa kvinnor delar i nån form av totalt hjärnbefriad tanke om att höja awareness kring bröstcancer. Jag är helt med Carin här ovan. Jag blir personligt fucking kränkt av den här och liknande kampanjer. Som om mamma hade kunnat leva nu om hon bara hade tänkt lite mer positivt och bestämt sig för att säga nej? Gud det är så jävla dumt. Nu blev jag arg också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! De har slutat med kampanjen! https://www.cancerfonden.se/nyheter/cancerfonden-avslutar-nej-till-cancer

      (Kom även att tänka på den patient jag träffade en gång hade som fått cancer i struphuvudet (och sedermera fått hela struphuvudet bortopererat). 9,9/10 av dem som får cancer i stuphuvudet är rökare - den här mannen hade aldrig rökt en cigarett i hela sitt liv, var värsta norrländska utomhushurtbullen men när han berättat att han haft cancer sa 9,9/10 okända människor: "ja jag hoppas att du har slutat röka nu då" På temat jo men man väljer ju själv att man får cancer...)

      Radera