torsdag 19 maj 2016

Att vara egen företagare



Innan jag startade det här företaget så hade jag ju frilansat i perioder under ganska många år och tänkte därför inte så mycket på hela biten om att starta eget – jag var ju redan min egen. Men att ha ett aktiebolag, att hyra en lokal och att vara exakt alla delar i kedjan som bildar en verksamhet, det är inte så himla lätt alla gånger har jag märkt efter vägen.

Jag är städare, receptionist, kaffekokare och min egen dataavdelning. Jag är arbetsgivare, arbetstagare, ekonomiavdelning och den som vattnar blommorna. Jag är marknadsansvarig, utbildningschef och kompetensutvecklare. Jag är digital redaktör, presskontakt och ansvarig för företagets sociala medier.

Jag är allt.

Och det är så himla roligt! Tänk att allt detta är mitt! MITT! Jag har skapat allting från grunden och det jag inte har kunnat själv har jag lagt ut på någon annan men allt kommer inifrån min hjärna! Rätt häftigt va?



Jag läser jättemycket, verkligen allt jag kommer över som handlar om företagande. Allt i de här magasinen är ju inte för mig så klart, det är överlag mycket B2B, alltså business to business och inte lika mycket B2C alltså business to consumer. Fräsiga ord va? Dom har jag lärt mig på Digitalakademin, en utbildning som är helt gratis och hålls av Google och Almi och som gett mig otroligt mycket när det gäller att hålla koll på nätet.



Jag går på så många event jag kan också, här står jag och två av delägarna till apparaten.nu och snackar goja på StartUp Bar, ett event som anordnas av magasinet Starta och Driva Företag, Nina Jansdotter och NyföretagarCentrum Öresund. Det hålls på Scandic Triangeln den första onsdagen varje månad och är ett renodlat mingel, inga föreläsningar eller så. Men supertrevligt och helt gratis.

Nyföretagarcentrum är överlag riktiga stjärnor när det kommer till gratis (alltså, som nystartad gillar man ju att slippa betala för saker?) event. Jag går hos NyföretagarCentrum Lund eftersom jag bodde i Lunds kommun när jag drog igång och dom är toppen! Är bland annat med i ett mentorprogram som är väldigt givande där jag förutom att träffa min mentor med jämna mellanrum under en tolvmånadersperiod även blir inbjuden till diverse seminiarer och liknande på Ideon.
I går var vi på en föreläsning om retorik som hölls av Susanne Hedin på Retorikbyrån. Otroligt inspirerande människa på alla sätt och en jättetrevlig eftermiddag som inte kostade mig mer än lite tid.

Jag har varit och är fortfarande orolig för allt som kan gå snett. En av mina värsta farhågor har varit att gå i konkurs men efter att ha haft det i bakhuvudet (tänk om jag går i KONKURS, tänk om allt går åt helvete och folk frågar om mitt företag och jag måste skämmas och säga att jag gått i KONKURS!) i typ ett halvår så googlade jag på vad en konkurs egentligen innebär och beskrivningen är typ att ett företag är djupt skuldsatt och inte kommer kunna betala sina skulder inom en överskådlig framtid eller nåt sånt, och jag insåg att jag ju kan betala mina räkningar = kommer inte gå i konkurs.

Det finns så klart fortfarande en oro för att jag kommer få stänga igen och vi kommer bli vräkta och tvingas bo med barnen och Stefan under en bro i Slottsparken OCH DETTA PÅ GRUND AV MIG, men paniken kommer inte lika ofta, den är inte lika ihållande och jag ser ju på i staplarna i mitt bokföringsprogram att det inte är – för att citera konkurscitatet – inom en överskådlig framtid.

   

Och kolla! Jag jobbar här! Det är detta jag ser i detta nu när jag står vid datorn och skriver det här och allt detta har jag skapat själv  – från det turkosa golvet till möblerna, porslinsdjuren och kaktusarna. Allt detta är mitt.

Mitt eget företag. 

Det är tufft och kämpigt och har gett många sömnlösa nätter men det går ju framåt och det tänker jag försöka vila i, att jag gör mitt bästa, att jag gör vad jag kan för att det ska bli så som jag vill ha det och jag gör det faktiskt jäkligt bra, trots småbarnslivet och allt vad det innebär av logistik och sömnbrist.

Vill ni vara med och supporta mig så tipsa gärna om min verksamhet till alla ni känner som kan vara intresserade! Här är min hemsida, här är min Facebooksida och på Instagram heter jag @a_bushel_and_a_peck_ och jag skulle bli jätteglad om ni ville följa mig!

Jag kommer skriva mycket mer om det här framöver men detta får räcka för i dag och jag avslutar med frågan: hur jobbar ni? Anställda eller egna? Bor ni under en bro och vad hade ni i så fall gjort annorlunda om ni fick börja om? Dela med er!

7 kommentarer:

  1. kul att läsa dina tankar om detta! skriv gärna mer sånt här! Själv är jag inne i en mycket underlig period där jag går från att ha varit fastanställd arkitekt i totalt 8 år till att nu pga en kommande flytt till andra sidan jorden helt blrja på nytt och egentligen inte "få" jobba pga av inte har arbetstillstånd. Men jag har tänkt använda lite tid till att fundera på vad jag vill göra och mest troligt blir det en egen design-firma av nåt slag paralellt med att jag pluggar grafisk design. Tycker det känns bra att skaka om livet lite...

    SvaraRadera
  2. Halloj! Nybliven egenföretagare som går från anställd med månadslön på trygga 36,5 till att fakturera ungefär så att jag får ut 7 i månaden. HJÄLP VAD HAR JAG GJORT? Men samtidigt: kan det kännas så här bra? Då är det rätt. På något vis. (Säger jag så länge jag fortfarande är på uppsägningstid och har lön en liten, liten tid till.)

    SvaraRadera
  3. Spännande! Mer sånt här! Tycker det är himla intressant och givande att läsa om folk som vågar gå sin egen väg, du är så MODIG!

    Själv är jag en statligt anställd sjukhusråtta... Oh-ehr-hört tryggt men oh-ehr-hört ospännande. :/ Eller alltså mina arbetsuppgifter är sjukt (pun intended) spännande och intressanta men själva sjukhusbyråkratistelhetstristhen är mindre spännande... Har faktiskt kollegor som sagt upp sig och nu "frilansar" som timanställda och i norge för mer cash och frihet, det är lite lockande faktiskt :)

    SvaraRadera
  4. Jobbar just nu på en ideell organisation men drömmer om att vara min egen chef. Vet dock inte hur och om jag vågar...

    SvaraRadera
  5. Åh så befriande att läsa detta. Jag har också haft många sömnlösa nätter sedan jag startade eget förra året. Men jag kan också betala mina räkningar och varje månad blir bättre och bättre. Jag saknar dock ett nätverk. Men det verkar ju onekligen finnas i Malmö, precis som jag. Så det måste jag kolla in nu. Jag kan inte lasta pengar omkring mig men jag är fan så mycket lyckligare (som massör) nu än när jag var kontorsråtta.

    SvaraRadera
  6. Läste en kurs om entreprenörskap på uni för ett tag sedan och jag har det som backup. Men måste bara hitta min nich.

    Bra jobbat med självkänslan i entreprenörskapet!

    SvaraRadera
  7. Var kommer kattkoppen ifrån? Jag inte bara villaöverlåtelser den utan känner att livet skulle bli lite bättre varje morgon med den:0)

    SvaraRadera