tisdag 31 maj 2016

Det handlar inte om att jag inte orkar, det handlar om att jag inte vill. Och det är en jävla skillnad.

 

Den enda tiden jag har för mig själv är när ungarna har somnat. Så har väl de flesta småbarnsföräldrar det i och för sig, men just nu håller Tobbe på och försöker bygga klart en motorcykel inför ett jätteevent nere i Tyskland i helgen så kvällarna de senaste veckorna har jag tagit själv medan han har varit i garaget.

Så: när barnen har somnat, vad gör man i regel då? Jo, hos oss börjar det stora plockrejset. In och ut i diksmaskinen, grejer till ungarnas rum, tvätt till tvättkorgen osv. Plockiplockiplockiplock. Sen däckar jag i soffan i fem minuter innan jag inser att det är lika bra att tvätta bort sminket och gå och lägga sig och glo på telefonen i sängen eftersom det ändå inte händer så mycket mer den dagen.

Ibland orkar jag int plocka. Då känner jag mig dålig eftersom jag hatar stök och jag tycker synd om mina barn som ska behöva växa upp i stök och så får jag lightångest över att vakna till ett stökigt hem. Och lightångest över att jag inte orkar.

I dag kom jag på att jag visst orkar, men jag vill inte. För så fysiskt ansträngande är det inte att gå runt och lyfta upp saker från golvet och lägga dem på andra ställen i lägenheten, men det är ju så jävulskt tråkigt!? Det är så tråkigt att det inte ens väger upp att vakna till ett undanplockat kök på morgonen (jo, kanske lite om jag tänker efter, så det väljer jag att inte göra just nu).

Så: nu ska jag dricka te, måla naglarna och läsa bloggar. Inte för att jag inte orkar städa, utan för att jag inte vill. En väldigt trevlig känsla som ger en känsla av övertag istället för tvärtom – jag är inget offer för trötthet minsann, utan jag väljer själv. Boo-ya!

5 kommentarer:

  1. Vårt hem är skitigt och stökigt. Inte så att socialen bör inkallas, men så att det inte är så trevligt som det skulle kunna vara. Det beror på att vi inte vill. Det är för otacksamt när man vet att ongen kommer att skita ner igen så fort han vaknar. Plus de två vuxna som inte är några under av renlighet heller. Så vi struntar i det och gör en kraftansträngning typ varannan vecka istället. Funkar det med.

    SvaraRadera
  2. Sådär ÄR det ju verkligen! Även jag utan barn (!) slits ju med det där himla städandet och diskandet efter 8h arbete + aktivering av 2 st hundar + matlagning en vanlig vardag. Tiden rusar fort fort fort. Min sambo är svinbra på att inte ha dåligt samvete över det, själv kämpar jag på. Gött att du har fått ro. Boo-ya indeed!

    SvaraRadera
  3. Nåt härligt att lyssna på, typ ljudbok eller podd, medan man fixar är ett annat tips den gången du faktiskt orkar städa men vill ha det lite kul medan du gör det!��

    SvaraRadera
  4. Alltså sån grym igenkänning på den! Är så TRÖTT på att plocka att jag snart spyr! Följaktligen är mitt hem just nu så slitet och stökigt att besök helst får hålla sig till altanen. Mvh hon som ligger och tittar på serier när ungarna sover istället

    SvaraRadera
  5. I feel ya sistah! Min man har byggt en egen bil under småbarnsåren, nu är det tydligen dags att uppdatera den såhär 7 år senare och jag känner bara att jag skiter i hur det ser ut i hemmet, vi hjälps åt när han har tid och all annan tid gör jag roligare saker, typ målar naglar, sover i hängmattan, läser böcker, spelar spel med kidsen (8 & 10 år) istället för att göda min inre prestationsprinsessa. Socialen får väl komma och ta oss om dom nu skulle vilja ;)

    SvaraRadera