måndag 9 maj 2016

Extra extra! Allt om min stora löparsatsning!

Fridhem är Malmös Beverly Hills konstaterade jag när jag parkerat.
Gillar ju Friskis, SATS och co, men alltså lyxkänslan i dessa omklädningsrum? 
Här startade jag dagen i går, på Palmers friskvård där min vän/kollega Åsa jobbar som PT. Hon ville bjuda på en kroppsscanning inför min löparsatsning för att jag skulle kunna kolla hur kroppen mådde och hur det måendet utvecklas kommande fyra, fem månader.
Spännande värre!
Här är vågen. Tanita heter den och jag och Tanita kom väldigt bra överens! De silvriga handtagen som syns på sidorna kan man dra ut, så jag fick ställa mig barfota i underkläder på vågen och sedan kände den av min kroppssammansättning som ser ut som följer (vissa siffror säger inte så mycket nu men jag ska jämföra sen):

  • Fettprocent: 27.4 %
  • Vattenprocent: 53.9 %
  • Viseralt fett (kring inre organ): 4 (1-12 okej)
  • Muskelmassa: 49.6 kilo
  • Fysiskt värde: 6, muskulös, dvs stor muskelmassa och normalt kroppsfett
  • Kaloribehov vid totalvila (alltså sofflocket – I wish!): 1550 kcal/dag
Och så detta: 

Fysisk ålder: 29 (!!!)

Så himla spännande att veta allt detta och se om jag kanske blir ännu lite yngre när min stora löparsatsning är avklarad efter Malmö halvmaraton den 1 oktober. Japp, ni läste rätt, taxbenen ska ut och kuta hela 21 kilometer och jag är så himla peppad! Vi ska göra en koll om drygt två månader och sedan en till i oktober när knappt fem månader har gått. 

Och så här ser löparsommaren ut, sett till lopp: 

Malmöloppet 11 juni
Klövernmilen i Båstad ihop med Linnéa den 18 juni
iFormloppet 15 km 18 augusti
Malmö halvmarathon 1 oktober 

Känner att jag saknar något skoj i juli och tänkte kolla upp lite olika traillopp för det kunde vara kul att springa nåt annat än bara asfalt, hojta om ni vet nåt kul! 

Nu är jag så sjukt peppad på att springa med min 29-åriga kropp och trots att min pollenallergi försöker avliva mig så gav jag mig ut i går när Tobbe nattade ungarna. Provsprang Malmöloppet-banan och trots att jag sprang fel några gånger (varför kan man inte zooma på papperskartor, va?) så tog jag mig runt fast det var så sjukt jobbigt på slutet. Det där med normalt syreintag är kanske ingen dum grej ändå?

Yey me!
Jag sprang banan år fel håll eftersom jag ville ta Ribban i solnedgången och precis när mina lungor ville ge upp runt 7.5 kilometer så fick jag stanna och fota lite vid havet. Och sen var benen totalt slut, den sista kilometern fick jag varva mellan att gå och jogga. 

Målbilden, alltid: fota klockan när räknaren passerat 10.0!
Trots lite fotografering, några kliiande i huvudet i diverse korsningar inne i stan och en kisspaus på en av de allmänna toaletterna vid strandpromenaden så stannade jag klockan på 1:17 vilket får ses som klart godkänt. Stapplade dock hem den sista biten och har sjuk träningsvärk i benen i dag. Mer än vad jag någonsin haft efter en mil tror jag? 

Så, nu ska jag scanna nätet efter färdiga löpträningsprgram för både mil och halvmara och se om jag lyckas kombinera dessa? Får rådfråga Google om jag ska tänka mil först och halvamara sen eller kanske träna långpass också? Målet att springa Midnattsloppet på under timmen, helst sub 55, och att orka springa hela halvmaran utan att stanna/gå. Är det ens rimligt, finns här någon löparkunnig som vet så kom gärna med input!
    

10 kommentarer:

  1. Hejja dig! När jag tränade löpning som mest för några år sen kom jag precis under 60 min på milen (tror pers är 56 ute och 54 på löpband), och sprang då halvmaran på 2:17 (obs det var asvarmt och jag hade inte tränat för asvarmt), utan att gå något alls (förutom några steg vid vätskekontroller såklart). Och jag har extremt korta taxben och ingen som helst naturlig läggning för att vara bra på löpning. Så jag tror absolut att du klarar det!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Inte lika grym som du som sprang 14 km otränad, eller din man som är från en annan planet, men jag gör så gott jag kan!

      Radera
  3. Stora löparboken för kvinnor har bra program för både mil, halvmara och mara. Ser fram emot att få läsa massor om detta på MiM ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woopidoo, den ska jag så klart kolla in!

      Radera
  4. Kul satsning! Du inspirerar!

    Träningsprogram för milen finns på Midnattsloppets hemsida.

    Vill också springa mer. Så då är det eg ju bara att göra det! Börjar med Lundaloppet på lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska kolla Midnattsloppets scheman, de verkar jättebra! Lycka till på lördag!

      Radera
    2. Tack! Blir jag bara av med träningsvärken på baksida/insida lår sedan måndagens massage och tisdagens träningspass ska jag nog kunna ta mig runt. Funderar på en kort sväng ikväll eller i morgon för att inte få en chock på lördag.

      Radera
  5. spännande! Jag är en mycket oerfaren löpare som har små planer om att börja. Fast jag hatar att springa... men jag känner att det där är en grej jag vill övervinna! Så ska bli kul att följa dej! :)

    SvaraRadera