lördag 28 maj 2016

Hur klarar ert samvete av att handla på HM?

På grund av föräldraledigheter, plugg och start av eget företag har budgeten för att handla kläder varit i stort sett obefintlig de senaste åren. Jag har köpt 99 procent av allt jag och barnen har på oss på loppis, bloppis, Tradera och av kompisar (vilket jag verkligen gillar - kul att fynda, bra för miljön osv) men nu när det plötsligt blev stekhet sommar mitt i maj så Måste. Jag. Ha. Shorts.

Det tar tid att gå på loppis. Att leta efter något specifikt tar ännu längre tid och är det något jag inte har förutom pengar så är det tid. Så jag gick in på HM igår när jag fick lite tid över efter ett möte och hittade ett par perfekta shorts. 

Ljusa mjuka jeansshorts med stretch så att jag slapp välja mellan snygghet och komfort, till det fantastiska priset 149 kronor. Fantastiskt för mig alltså, gissningsvis inte lika fantastiskt för den som tillverkat dom. 149 spänn för en t-shirt går ändå att rättfärdiga på något vis, det är bara två tygstycken som sys ihop mot varandra typ, men shorts? Med fickor och dragkedja och knapp och alltihop? DET ÄR ORIMLIGT! som Kishti Tomita hade sagt. 

Jag svettas faktiskt! resonerade jag med mig själv i provrummet. Ja det gör säkert kvinnorna som får sju kronor i timmen för att sy dom också, svarade min hjärna. Jag har faktiskt sjukt lite pengar nu! fortsatte jag, men hjärnan kontrade med att det kanske inte rättfärdigade att utnyttja fattiga kvinnor genom att handla av ett företag som om och om igen hamnar i blåsväder för sina anställdas arbetsförhållanden medan deras ägare hamnar i topplistan på Rikast i världen-listor år efter år. 



Jag köpte dom jävla shortsen i alla fall. Tänkte att jag drar mitt lilla etikstrå till samvetsstacken genom så mycket annat, och det är faktiskt bara ett par shorts osv mm etc. Har ändå dåligt samvete nu och fattar inte att jag handlade så mycket på HM för några år sedan att jag kunde få tusenlappar i bonus på medlemskortet vid årets slut?!?

Till saken hör att jag skrev en grej om FairTrade för ett tag sedan och det är en så sjuk bra grej? Alla i produktionskedjan får skäligt betalt och dessutom får de lokala samhällena en ekonomisk bonus som de kan använda för att utveckla sjukvården, skolan osv på orten. En win-win för alla utom möjligtvis en låginkomsttagares plånbok, men när jag kan börja ta ut en ordentlig lön så ska jag fasen endast köpa FairTrade om jag köper nytt. 

Hur tänker ni om det här? Handlar ni på HM och andra billiga kedjor? Vad säger samvetet? Jag menar absolut inte att skamma någon, men har så svårt att rättfärdiga så mycket av det jag gör i vardagen. Jag vet bättre än att äta kött, och jag vet bättre än att köpa massproducerade billiga kläder tillverkade av människor (mestadels kvinnor) under högst tvivelaktiga arbetsförhållande. Ändå gör jag det. Blir inte klok på mig själv. 

12 kommentarer:

  1. Jag försöker att tänka färre plagg, bättre kvalitet/hållbarhet, för att komma ifrån den där "springa in på HM och köpa tre jättebilliga linnen"-mentaliteten. Lyckas ibland men inte fullt ut. Har dåligt samvete för det, men tycker också att det är så himla svårt att veta vilka företag man ska undvika och inte. Fair trade är ju jättebra, men i övrigt då? Är COS bättre för att deras kläder är dyrare än HM:s? (Hoppas) Eller har HM rentav bättrat sig för att de är så himla stora och därför har ögonen på sig? Hörde någon hyfsat insatt person hävda det sistnämnda. Borde verkligen ha bättre koll, önskar att jag hade det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. COS är väl en del av HM-koncernen så det är väl kanske inte någon större skillnad egentligen? Eller var tillverkas de plaggen?

      Radera
  2. Jag tycker egentligen inte om att handla på hm men jag gör det ändå. Vår ekonomi tillåter inget annat än hm och begagnat, och som du skriver, det tar tid att leta begagnat. Ibland blir det panikshopping på hm helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Jag ursäktar mitt HM-handlande med att jag inte tror att det är bättre att handla av något annat företag, om det andra företaget inte är Fair Trade då såklart. Däremot kan jag tänka mig att HM kan ha högre standard gällande arbetares villkor än vad exempelvis Nike eller Adidas har.
    De granskas för att vi är intresserade av det, vi konsumenter. Jag tror inte stora amerikanska företag granskas eller tillåts granskas på samma sätt.
    Jag tror alltså att HM kanske är bättre att handla på alltså. En stor anledning till varför de är så billiga är ju också att de tillverkar samma plagg i enormt stora mängder.
    Är jag naiv som tänker så här? Jag har funderat många gånger. Svårt att veta när man inte vet hur andra företag gör. Men helt klart är ju loppis och Fair Trade bättre men det funkar inte alltid....

    SvaraRadera
  4. Jag har hållit mig långt borta från H&M just på grund av att det inte är hållbart med så billiga kläder. Men förra veckan, första gången på många år, beställde jag hem ett gäng byxor åt sexåringen. Både skäms och tycker att de är så mycket snyggare än alla amerikanska barnkläder.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag gick i många år med samma funderingar som du och bestämde mig en dag att aldrig mer handla på HM. För jag vet det är ett rätt beslut och det var skönt att bara bestämma sig. Nu behöver jag aldrig ens fundera över att gå in där. Jag vet att andra företag inte alltid är mkt bättre men jag har åtminstone sagt nej till ett av de värsta. Sen är inte så att jag enbart handlar FairTrade (dyrt ju) men jag försöker handla 2nd hand och kläder med bättre kvalitet/hållbarhet så gott det går.
    På samma sätt har jag bestämt mig för att säga nej till kött, Coca cola, Mc Donalds mm. Köper enbart icke-djurtestat och undviker mjölkprodukter och palmolja så gott det går.

    Men. Jag är inte småbarnsmamma och har tid och energi och göra dessa val. Fattar att det inte är lätt.

    Mvh
    Karolina

    SvaraRadera
  8. Handlar 99% second hand. Dock blir det en hel del HM från second hand-butiker, och det tror jag beror på att de formligen sprutar ut billiga kläder som folk köper och sedan tröttnar på och lämnar till välgörande ändamål.

    SvaraRadera
  9. http://www.renaklader.se/

    SvaraRadera
  10. Hej! Största hycklaren talar nu, jag bestämde mig för flera år sen (minst 5) att sluta handla på Hm, men var på Hm hon igår och köpte 3 st kökshanddukar i ekologisk bomull. Så nu får jag väl hålla käft... Handlar på de övriga kedjorna och de är ju lika illa egentligen tänker jag. Har en komplett shoppinggalen dotter som har börjat handla kläder själv, där har vi masskonsumption utan dess like. Jag försöker handla mer medvetet men när en ungen sliter byxor i samma takt som jag köper dom är det inte alltid så lätt. Försöker iaf äta kött från djur jag känt alt.levt sitt liv lyckligt i frihet i naturen. Funkar bra tycker jag

    SvaraRadera
  11. Hej! Största hycklaren talar nu, jag bestämde mig för flera år sen (minst 5) att sluta handla på Hm, men var på Hm hon igår och köpte 3 st kökshanddukar i ekologisk bomull. Så nu får jag väl hålla käft... Handlar på de övriga kedjorna och de är ju lika illa egentligen tänker jag. Har en komplett shoppinggalen dotter som har börjat handla kläder själv, där har vi masskonsumption utan dess like. Jag försöker handla mer medvetet men när en ungen sliter byxor i samma takt som jag köper dom är det inte alltid så lätt. Försöker iaf äta kött från djur jag känt alt.levt sitt liv lyckligt i frihet i naturen. Funkar bra tycker jag

    SvaraRadera