torsdag 25 augusti 2016

Inskolning, dag 4



Hänger knappt med i svängarna men i dag lämnade jag lillkörven på förskolan i drygt en timme och det gick jättebra. Sen berättade min bästa Lotta som är förskolepedagog att föräldrablablabla-någonting-inskolning där man INTE lämnar barnet egentligen är bättre, eftersom anknytningspersonen då är med och liksom visar hur allt funkar, och att det snabbare får barnet tryggt i den nya miljön jämfört med om man går därifrån och ba "okej älskling, nu får du hänga med dom här ganska okända människorna i 64 minuter medan mamma instagrammar en hallongrotta och dricker för svagt kaffe trehundra meter österut".

Och det låter ju HELT rimligt. Det är väl klart att den som barnet är trygg med ska visa hur det går till att gå på förskola, inte någon okänd pedagog. Åh, varför ska allt med barn och deras utveckling vara så jävla jobbigt jämt? Varför kan det inte bara finnas ett sätt och så gör alla så och så är det bra med det? Fan också. Ska prata med personalen om det här i morgon och se vad dom säger.

Några tankar från er allvetande kloka människor?

5 kommentarer:

  1. Jag håller med din Lotta där, vi använder oss av föräldraaktiv introduktion där föräldern (eller annan viktig person för barnet) är med på förskolan första veckan hela dagarna, i snitt tre hela dagar ca 9-14. Alltså över förmiddagsaktiviteter, lunch och vila. Därefter så lämnar föräldern barnet om allt känns okej för alla parter, kanske bara en liten stund eller "hela dagen". För även om anknytningspersonen är med under introduktionen så ska man ju till slut lämna barnet hos pedagogerna och en del barn har jag upplevt tycker detta är jobbigt ändå, andra knallar in med ett leende. Tex så har min egna son Love vart ledsen nästan varje dag vid lämning sedan han började på förskola i januari 2015. Fortfarande tycker han det är skit jobbigt att vi går men nu vill han å andra sidan aldrig gå hem på eftermiddagen.
    Prata med pedagogerna om deras tankar kring introduktionen! Och lita till din magkänsla! Du känner ditt barn bäst!

    SvaraRadera
  2. Vi hade föräldraaktiv introduktion också, men vad som är bäst beror väl helt på ungen? Är hon glad och trygg, är det väl inget problem om ni kör på den där varianten? Sedan kanske det generellt är så att fler barn behöver ha föräldraaktiv intro, vad vet jag, men det säger väl egentligen inget om enskilda fall. Så länge ni har en bra dialog med förskolan och kan fånga upp eventuella problem i tid,, tror jag allt blir bra. Heja <3

    SvaraRadera
  3. Jag tror att båda delarna kan gå jättebra! Eftersom det verkar som att det går bra för er skulle jag fortsätta enligt hur er förskola föreslår. Dyker det upp problem så visst justera. Men så länge alla är nöjda? Också bra ju att även personalen käner sig trygga och det verkar de göra? Min dotter skolade in så och det gick fint. Efter några år bytte vi förskola och de hade den andra metoden och det gick sämre. Hon veekade tolka det faktum att vi var kvar som att vi inte vågade lämna henne där. Tror det kommer gå fint vilket som!

    SvaraRadera
  4. Magkänslan! Den, det är det viktigaste. Så glad nu när pedagogerna förstår att jag inte vill lämna en liten ledsen korv utan att låta honom ta den tid det behöver (om jag kan förstås). Det är skönt. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Det måste ju helt och hållet bero på barnet. Funkar det ni kör nu mför Juno så kör i vind. Vi hade samma med Eddie och Morris och det gick skitbra. För något barn under inskolningen funkade det inte lika bra, och då gjorde man en mer föräldraaktiv inskolning för det barnet.

    SvaraRadera