fredag 2 december 2016

Monsterastickling - hur gör en?

  

I nya lägenheten ökade ju mängden fönster markant, så nu har jag blivit helpepp på att fixa mer växter för en billig peng genom att ta sticklingar på mina egna, men även genom att plocka på mig så fort jag är på besök hos någon. Knips knips knips ba, inga hämningar. 

Annat kul: har numera även fönster i tre väderstreck istället för bara i ett, så nu hoppas jag att det finns förutsättningar för alla möjliga växter. I förra lägenheten var de tvungna att tåla sol och värme jättebra då solen låg på konstant under dagarna på sommaren, missade man att dra ner persiennerna så brändes dom ihjäl typ. Lite mer normalt klimat här. 

Här är vad som för tillfället finns i min lilla sticklingsbebisfabrik - elefantöra, två olika palettblad, silverranka, ampellilja och ett monsterablad. Har dock googlat lite och tror att monsteran har större chans att klara sig om man kapar en bit stam och inte bara blad (och helst direkt under en luftrot) så vi får se hur det tar sig. Några tips? 

4 kommentarer:

  1. Nej, det räcker inte bara med ett blad, utan man måste ha med en bit av stammen också. Men då brukar det gå finfint, och den får värsta rotsystemet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört båda, men att chanserna ökar med en ziljard procent om det är stam med, så jag håller tummarna för båda mina försök!

      Radera
  2. Tänk på att de flesta växter går in i vintervila under hösten. Sticklingar och delningar går mycket lättare till våren.
    Puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste dock att den här rackaren vilar väldigt lite! Hoppas!

      Radera