tisdag 24 januari 2017

Har fått tid för MR-röntgen nu i alla fall

Kan tiden bara gå lite snabbare tack? Nästa vecka är det dags att stoppa in hövvet och överkroppen i den (enligt uppgift) väldigt högljudda maskinen för att kolla hur det står till med mitt nervsystem. Har meddelat sjukhuset att jag vill ha lugnande så jag hoppas att det hjälper och att jag inte får megapanik där inne. Är ju skeptisk till sjukhus överlag efter alla turer under mina graviditeter så jag vill ogärna göra om undersökningen för att jag inte klarat av att licka prick still.



Jag fattar att det inte är en löpande band-undersökning men jag läste detta och blev obeskrivligt irriterad över att behöva vänta så länge bara för att jag bor några mil längre söderut. Det stod att projektet skulle utvärderas under våren (alltså 2016) och sedan kanske även införas i Malmö, men tydligen inte. "En dag" är för övrigt också lite missvisande men hellre ett par veckor totalt än två och en halv månad eller vad detta nu kan bli totalt.

Har börjat äta B12 och magnesium efter tips från följare/läsare men märker än så länge ingen skillnad så här tre veckor senare. Kanske tar längre tid dock om nivåerna är låga. Visar inte MR-röntgen något så tänker jag be om borreliaprov, men det känns aningens långsökt? 

Försöker koppla ihop det med stress och andra "snälla" (nåja) diagnoser men det faller liksom på att jag fått samma kraftbortfall en gång tidigare. Många har sagt att jag kanske var stressad då också, som nybliven tvåbarnsmamma, och att man kan vara stressad utan att märka det själv, men jag har varit ganska skeptisk till det påståendet. Så stressad att musklerna lägger av, utan att man märker det i hjärnan först? Men visst, det har jag försökt hålla fast vid lite. Men sen läste jag att risken för skov ökar markant de första tre månaderna efter förlossning och det här var ganska precis två månader efter att Juno föddes (trodde ju att det var nåt propprelaterat efter snittet först) så nu kan jag inte riktigt tänka bort det heller. 

Och om röntgen INTE visar något då? Då ska jag bara på och vänta på att kroppen lägger av igen. Hur mycket? Förra gången var det hela vänstersidan från halsen och ner, denna gången hela kroppen, men mest på vänster sida. Vad händer nästa gång? Och var, när jag ligger i soffan och kollar på tv eller när jag kör bilen med ungarna på motorvägen? Kommer det ens hända igen? 

Fy fan för att bara gå och vänta på ett svar på detta. Vardagstortyr. 

9 kommentarer:

  1. För vad det är värt så vill jag nämna att jag är extremt sjukhusrädd (skyyyyhögt blodtryck i närheten av läkare och normalt hemma med mätare), och jag har klarat att göra MR-röntgen utan att ens tycka det var så farligt. Personalen var så snäll och allt kändes liksom lugnt och sansat. Jättebra att du meddelat att du vill ha lugnande, då tror jag att det kommer gå bra. /Elin

    SvaraRadera
  2. Heja dig! Det kommer gå asbra - du kan ju för fan stå på en hand = du kan allt :D Jag hoppas att du får bra svar och bra hjälp. Tror inte själv på alla frälsta magnesium-människor där ute i världen (ej heller på glutenfobiker eller gurkmeja-lovers), men ibland kan man ju ha någon brist på något som tokar till det. Som jag förstår ska det inte ta allt för lång tid innan man märker av en liten förändring när man börjar tillsätta bristämnet dock. Hur som helst: HUNDRA MILJONER KRAMAR!

    SvaraRadera
  3. Tänker på dig SÅ mycket, tusen kramar!

    SvaraRadera
  4. Brrrr...! Ville också säga att jag gjort flera MR-röntgens, jag var visserligen typ 17 år, men jag upplevde det inte alls som läskigt. Krya på dig!

    SvaraRadera
  5. Jag tänker på dig! Jag har också gjort några mr av huvud och det var läskigt tyckte jag, men överkomligt. Jag blundade hela tiden. Det är ju trångt, men man känner det inte, bara ser, så jag tänkte att om jag blundar och bara inte öppnar ögonen så klarar jag mig nog. Och det gick bra. Jag hade musik, men de stängde av den halvvägs för att meddela ngt och sen glömde de sätta på igen. Det var drygt. Om du ska ha det - påminn om att inte glömma sätta igång igen. Lycka till! Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag har MS, det uppdagades vid en MR. Jag gör MR en gång om året av hjärna. Jag tyckte åxa det var läskigt första gången, man spänns ju fast i en gallermask... Ladda för att det låter som man bilar ett golv med typ technomusik��
    Du får hörlurar med musik. Lycka till!
    Vh Anna

    SvaraRadera
  7. Hoppas MR går bra! När jag hade liknande symtom (som för övrigt visade sig vara symtom på stress) gjorde de även en epilepsiutredning på mig. Det kunde tydligen ge domningar. Det kan du kanske fråga efter?

    SvaraRadera