lördag 29 april 2017

Har plötsligt fått ett intensivt intresse för kräm (jag vet, jag är förvånad själv!)


Jag driver ju – enligt branschen – en skönhetssalong. Laserbehandling går i alla fall inte att kategorisera så värst annorlunda oavsett vad man gör, så fine. Jag får väldigt mycket reklam till min skönhetssalong, och eftersom det är 2017 så kommer den mestadels elektroniskt. Det i sin tur gör att mina cookies på datorn tror att jag älskar allt som har med skönhet att göra, eftersom jag så otroligt ofta klickar på länkar som de här olika skönhetsföretagen skickar till mig.
Och DET i sin tur gör att jag får väldigt mycket riktad reklam om olika former av ingrepp, som främst handlar om hur man trollar bort rynkor.



Och, eftersom jag är en egenföretagande tvåbarnsmamma som inte sovit på två år så är jag en easy target på att plötsligt börja spegla mig och tänka att det kanske inte är någon jättedålig idé att fylla igen ett dike eller två. Dessutom har jag fått någon rödaktig ton på mina kinder som jag stört mig extremt mycket på den senaste tiden, dock utan att göra ens försöka sminka över det eftersom jag mina 37 år till trots inte kan något om smink. Använder instagramfilter istället och det funkar skitbra så länge jag inte behöver träffa någon live.



Men så blev jag plötsligt injuden till ett event på Electa Malmö i torsdags. Det var Midiss som bjöd in och jag fattade nog inte riktigt vad det var vi skulle göra vilket var tur, för jag känner mig alltid så malplacerad på sådana här ställen så jag hade nog inte velat gå.


Men varför känner jag mig malplacerad då? Jo, för att jag inte är en sån som är intresserad av skönhet på det här sättet. Jag blir obekväm när människor pratar om sitt smörja-in-ansiktet-på-morgonen som rutin. 

Vill ni veta min rutin? Jag vaknar, sköljer ansiktet med ljummet vatten och gnuggar sedan ganska hårt med en torr handduk eftersom jag tycker att det är skönt när det river lite i kinderna. Sedan tar jag på mig ansiktskräm (ofta L300 från apoteket men nu senast något som fanns på mathem.se eftersom jag konstant glömde bort att köpa ny när jag väl var i närheten av ett apotek) och sedan sminkar jag mig. Till det använder jag den där 3 i 1-grejen från Make Up Store för att ljusa upp under ögonen och kanske täcka någon liten finne, sen tar jag på mascara, Maybellines The Collossal volum'Express som är min enda måste ha-produkt i världen. Lite ögonbrynspenna, en mörkbrun som jag egentligen tycker är för röd som jag köpte på H&M för – jag överdriver inte – åtta år sedan, och så eventuellt lite rouge som jag förmodligen fått av KattaKvack eller Karin Widén eftersom dom för några år sedan drev stora beautybloggar och försåg mig med allt jag behövde och lite till.

Om det ska gås på fest, vilket det sällan görs, så har jag någon form av ögonpenna i en fräsig färg som tillägg, men det händer kanske två gånger i kvartalet. När sminket ska bort använder jag Ica basics våtservetter eftersom jag inte tycker att jag behöver ta hand om mina ögon mer än mina barns små rövar. Sån är jag.


Så, med den insikten om min så kallade rutin förflyttar vi oss nu till eventet på Electa. Som så många andra företag som huserar någon våning upp längs Södergatan låg salongen i en enorm sekelskifteslägenhet med spegeldörrar, stuckatur, serveringsgångar och vackra golv. Och där fanns ett helt gäng människor som helt säkert hade en mer accepterad rutin än jag.

Nu har jag tyvärr glömt vad den här kvinnan hette eftersom det inte bara är min rutin som brister utan även mitt namnminne, men hon och den andra kvinnan som jobbar där var extremt trevliga och fick mitt fulla förtroende på en gång. Mycket för att de var totalt icke-dömande utan skrattade med, och inte åt, mig när jag berättade om våtservetterna, samt för att de bjöd på världens godaste choklad. Virgin mojito-praliner, ALLTSÅ!


Så himla lylligt event, plus att det var så otroligt fin och glad stämning. Har nog aldrig varit på ett ställe där verkligen alla var så himla glada och peppiga. Och, kolla detta! Fyra goodiebagar fick vi med oss hem, plus ett gäng av pionerna på bilden högre upp i inlägget. I en av påsarna fanns ett presentkort på en 25-minuters ansiktsbehandling och jag tänker att jag ska kolla om man kan lägga till mellanskillnaden för att få en dubbelt så lång behandling, och sedan faktisk köpa åtminstone någon av produkterna som rekommenderas för just min hy.

Exuviance-personalen som fanns på plats rekommenderade en av sina produkter för att minska det röda på mina kinder, så den kommer jag garanterat kolla noggrannare på, och tills dess ska jag prova mig igenom denna freakin' arsenal av grejer som vi fick med oss hem!


NI SER JU!? Rena rama julafton och jag gjorde en sån där anslagstavlan-vifting bland skräpet i badrumsskåpet och gjorde plats för allt detta göttiga! Goodiebags i all ära men det är ofta mycket reklam och lite prylar, här var det dock tvärtom. Har ni ens sett så många gratis full size-förpackningar någon gång? Älskar även att det står 1, 2 och 3 på Murads produkter eftersom jag inte vet i vilken ordning man ska använda olika smörjor. När Exuviande-kvinnan pratade om olika produkter så fick jag avbryta henne och säga "ursäkta, men nu pratar du med mig som om jag är en människa som faktiskt använder toner", till exempel. Vet är ens toner?

I alla fall: jag har hittills gett tio tummar upp till Clarins dagkräm och padsen från Exuviance, och gillade även glosset från Clarins. Har ju inte blivit en sådan som använder läppstift än trots att jag försökt, så det här får duga som piff så länge. Peelinggrejerna och sådant som är märkt med procenttecken får vänta lite, är torr som en barkbåt i ansiktet efter denna obeskrivligt segdragna övergång från vinter till försommar, så för tillfället kör jag på otroligt mycket fukt i min rutin (!).

Tack Madiss och Electa för att jag fick komma, ni lyckades verkligen bra med er PR då jag snackat om detta i tre dagar, plötsligt känner att smörjor är livet och längtar tills jag får komma tillbaks! Jag har till och med lovat mig själv att börja använda spf dagligen! Haha, ja jävlar, jag vet inte vad det var i den där mojitochokladen, men jag gillart!

7 kommentarer:

  1. Mirijam, du skriver så roligt! Stark igenkänning på detta inlägg 😄

    SvaraRadera
  2. Ja underbar läsning! Har samma rutin som du, minus sminket ehe. Men gillar salvor, EGENTLIGEN! Såg riktigt härligt ut m påfylld badrumsskåp!

    SvaraRadera
  3. Alltså.Jag använder inga krämer på ansikten. Så när jag läste rubriken trodde jag att det handlade om typ äppelkräm. Och fortsatte undra när fan äppelkrämen skulle komma genom hela inlägget. /Trött småbarnsmamma

    SvaraRadera
  4. Gaaaah jag ar GRON av avundsjuka pa alla produkter du fick!

    SvaraRadera
  5. Min rutin: Tvätta ansiktet med ljummet vatten och torka med handduk. Klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ibland smörja in med mandelolja...

      Radera
  6. Åhhhhh en våt dröm för en smink och krämälskare som jag <3
    Det finns dock en baksida med alla dessa krämer, förutom den uppenbara att man kan bli fullkomligt ruinerad över att falla head over heels för en ynkans miniatyrburk med ett serum dyrare än ädelstenar och som utlovar ett evigt ungt fejs, så är baksidan den att DE FUNKAR INTE.
    Jag vet inte hur många av mina surt förvärvade pengar jag smetat in mitt ansikte i.
    Men visst, i ärlighetens namn ska väl sägas att jag är/var en egenföretagande,ensamstående småbarnsmamma som inte sov en blund på sisådär fyra år, så visst krämerna hade fanimej sin digra uppgift för sig att reda ut.
    Men det är ingen vacker syn som möter mig i morgonspegeln.
    Inte rynkfri med ett glow värd en fjärdedels månadslön i serum och krämer direkt.
    Inte på långa vägar. Buffel och båg.
    Dock är väl placeboeffekten inte att förakta och de brukar dofta ljuvligt. Och å andra sidan vet man ju inte hur överjävlig jag sett ut om jag inte smort mig med allt från guldextrakt till havsalger... Tål att tänkas på..
    Jag håller dock hoppet levande om att den perfekta krämen ligger där ute och väntar att upptäckas av mig. Puss & lycka till i krämdjungeln!

    SvaraRadera