torsdag 8 juni 2017

Hur min stil verkar ha ändrats mellan 30 och 40





I dag när jag klädde på mig så insåg jag att jag har en HELT annan smak nu än för bara ett par år sedan. Och väldigt annorlunda mot för typ tio år sedan. På bilden ovan från i morse: Adidas Gazelle i neutral persikofärgad nyans, svarta nylonstrumpbyxor, svart trikåkjol, rosa sidenblus (SIDENBLUS!?) och en tunn petrolfärgad jacka i något liknande slinkigt material.

När jag var 30 (och yngre) så var min garderob EXTREMT färgglad. Allt var 100 bomull och trikå. Jag matchade i stort sett alltid skor och tröja, och hade nästan uteslutande baggyjeans. Bildbevis från långt bak i Facebookarkivet:



(åh Alfie! Mitt hjärtas lilla tigerfröjd!)
Jag vet inte vad som hände, eller när, men så där ser jag ju inte ut längre? Jag tror att alla mina byxor överlag försvann när jag blev gravid med Sigge, och sedan har jag bara fortsatt köra på kjolgarderob. Senaste nytt är att jag även har klänning (!) på en vardag (!!) utan att ens reflektera över det (!!!). Det som förr skulle ha varit en fullfjädrad partystass (enligt min torra måttstock) är nu något som jag har på mig en regnig tisdag. Jag har tex en inomhusjacka (!) av paljetter (!!) i typ kopparfärg (!!!) som jag bär helt ickeironiskt. 


Det här är min profilbild på Facebook nu. Jag älskar detta sjok, och alla andra sjok som hänger i min garderob och bara väntar på att få tas på och fladdra dramatiskt i vinden bakom mig när jag klampar fram genom livet. Ser iof nu att den här förändringen av stil nog kanske är mer i mitt huvud än vad det går att få fram bildmässigt, men det känns i alla fall lite mer vuxet? Mindre stretch och mer glans. Mer som fladdrar och mindre färg.

Och vet ni vad jag gjort senaste dagarna efter att jag insett detta? Sorterat ut min garderob. Alltså, verkligen sorterat ut så hårt att jag är på gränsen till att tala sanning när jag säger att jag inte har något att ha på mig. Och alla sådana där plagg som bara ligger och aldrig blir använda har åkt rätt i soptunnan (nej, i en säck till Erikshjälpen så klart) och så har jag börjat härja på Tradera för att hitta lite nytt som passar in i det som jag redan gillar.

Ska skaffa en bra OOTD-spegel så jag kan dela med mig att detta lite mer känner jag, det är ju jättekul med kläder! Tänk att jag var tvungen att nästan hinna fylla 38 innan jag insåg det!?

Ni då? Har ni genomgått några stilbyten de senaste tio:ish åren? Berätta!



5 kommentarer:

  1. Jag insåg för ett tag sen att jag inte längre är bekväm i korta kjolar (dvs sedan jag fick barn). Eller så hade jag ändå känt så för att jag blivit äldre.

    SvaraRadera
  2. Jag har gått från en mer dressad/tantig stil (typ svarta byxor med pressveck, top och "fin" kofta) till en mer casual/ungdomlig stil (typ tighta jeans, top och bomberjacka). Kanske medelålderskris? :-P Hur som helst trivs jag bättre i min nuvarande stil.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag rent generellt de senaste två åren ens kommit framåt i att hitta en stil jag gillar. Har alltid tyckt och tycker forfarande att kläder är jättetråkigt att syssla med. Det stora brytet kom förra sommaren när jag efter en titthålsoperation där ärret satt preciiis där byxlinningen var helt enkelt slutade använda byxor. Började bara aldrig använda dom regelbundet igen, utöver mjukisar då. Tights och bekvämare grejer är det som gäller! Och samtidigt så har jag börjat klä mig snyggare, kanske på ren opportunism och i nöd för utan byxor så måste man anstränga sig lite mer än ba trist T-shirt och något random par byxor i garderoben. Allting är fortfarande svart dock för jag har försökt med färg och jag trivs inte i det. Tycker min stil har klivit ett par steg framåt iallafall, tog bara 30 år innan jag hittade min stig :D

    SvaraRadera
  4. Min stil idag är rätt lik din... Mycket klänningar, sjok, trikåkjol + topp, strumpbyxor och tights såklart. Gärna lite färgklickar men mycket svart fortfarande. Älskar Monki!
    Slutade med byxor typ 2007 och äger nu inte ens ett par. Ha typ 2 par shorts, räknas det?
    Förr körde jag mer renodlad rockabilly/psychobillystil men nu orkar jag inte... En liten fläkt av 50-tal fnns fortfarande ibland, framförallt när jag klär upp mig, men till vardags är jag nog mer typisk storstads 30+-are ^^

    SvaraRadera
  5. Varifrån kommer sjoket?!

    SvaraRadera