fredag 2 juni 2017

Kan man handla på Wish och ändå vara feminist?

Mycket snack om Wish nu. Själv laddade jag ner appen och gjorde min första (och enda) beställning för någon vecka sedan, men får nu allt oftare en väldigt dålig smak i munnen av att allt är så sjukt billigt. Alltså verkligen sjukt billigt, H&M är ju rena rama Versace i jämförelse.

Så här står det i Easycredits Wish-recension:

"...[Wish] erbjuder varor direkt från fabrik i Kina till konsumenter i olika länder, däribland Sverige. Några fysiska butiker finns inte, utan Wish är helt och hållet nätbaserad och all shopping sker via dess mobilapp eller hemsida".

"Leveranstiden sträcker sig visserligen upp till tre veckor beroende på vad du shoppar, men Wish har seglat upp som en populär e-handelsbutik tack vare sina extremt låga priser på produkter – såsom väskor, kläder och klockor. Detta beror dels på att det saknas mellanhänder, dels sägs det att den kinesiska staten subventionerar fraktkostnaden. Främst har Wish marknadsfört sig via Facebook". 


Jag är absolut inte alltid något föredöme när det kommer till att handla rättvise- och fairtrademärkt, ekologisk och lokalt, men jag försöker faktiskt tänka snällt och handlar i stort sett hundra procent av mina och barnens kläder på Tradera, loppis eller på annat sätt begagnat. Wish-hetsen som jag ser på framförallt Instagram nu känns helt enkelspårig och jag har inte sett en enda kritisk röst mot att det är så billigt. Möjligtvis att det är så billigt att det är svårt att låta bli att shoppa, men det är inte riktigt det jag menade.

För i alla andra fall där saker tillverkas (för) billigt är det ju de som står allra längst ner på samhällsstegen som drabbas, och vem producerar detta? Kan någon leva på lönen det möjligtvis kan inbringa? Är jag fördomsfull som tänker att kinesiska fabriker kanske inte direkt jobbar fackligt och med kollektivavtal? Visst, om en H&M-bikini kostar 149 kr så kanske det inte är orimligt att en Wish-bikini kostar en tredjedel om staten subventionerar frakten och all marknadsföring går genom appen, men ändå. "Minns vems rygg du står på" skrev en tjej i en Facebookgrupp jag är med i angående detta med att handla billigt trots att man ju faktiskt vet hur det ser ut för dem som ska producera allt detta... ja, men skit, till oss. Där många av oss faktiskt har råd att välja dyrare.

Jag är fan sur för att jag lät mig luras och dessutom sur för att jag ändå är lite smygpepp på min Wishpost som kanske eller kanske inte kommer fram som den ska. Jävla konsumtionssamhälle. 

3 kommentarer:

  1. Någon vid fikabordet sa: Det finns ingenting som är billigt. Det är alltid någon som betalar. Wish trodde jag var något humbug och har helt missat hypen men nu fattar jag lite mer.

    Å andra sidan, räknar man baklänges på den där H&M-bikinin för 149 kronor är jag inte så säker på att man inte hamnat på något motsvarande när man tagit bort moms (antar att man inte betalat VAT på bikinin från Wish?) Butiker, personal-personal-personal, marknadsföring osv. H&M kör ju sitt etik-race och visst, det kostar väl någon liten slant per plagg men mja. Mja.

    SvaraRadera
  2. Det måste väl vara någon som betalar för det. Med usel lön, och icke-existerande arbetsrätt. Men samtidigt undrar jag, är det verkligen uslare villkor än t.ex. H&M? Jag tänker att alla de där mellanhänderna och de fysiska butikerna kanske är det som tar de extra pengarna som varorna kostar? Inte att de som arbetar med att producera varorna får mer betalt.

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag blir av att läsa din text. Det är som du säger, ingen säger något kritiskt märkligt nog. Jag brukar fråga mina bekanta om de verkligen kan se sig själva i spegeln när de provar wishkläderna och tänka att "idag har bidragit till en bättre värld"..?

    Annars tycker jag att miljöaspekten är rätt intressant med. De stora kedjorna hävdar i alla fall att de försöker kontrollera så det inte är barnarbete och kemikalieutsläpp hos underleverantörerna. Men den här modellen "erbjuder att slippa mellanhänder". Amen tjena, kommer man som privatperson åka dit och kolla så det går rätt till nu?

    Jag tycker detta är del av en utveckling som är otroligt obehaglig.
    Mvh
    Thore Friberg

    SvaraRadera