torsdag 7 september 2017

Vad händer i helgen då? Nej men ingenting som vanligt.

Ibland (ofta) på fredagar så frågar mina kunder, "Jaha, händer det något kul i helgen då?". Jag blir alltid lika ställd, vadå kul, vadå helg? Det är som att jag inte minns att det fanns två dagar i veckan som man en gång i tiden ägnade åt... ingenting.

Kanske låg jag på soffan i fem timmar efter frukost för att sedan gå på loppis och sen hem och duscha och piffa och sedan sticka vidare ut på lokal. Hann jag verkligen med tre så extravaganta nöjen på EN ENDA DAG? Kunde jag sedan ägna en hel söndag åt att ligga bakis i soffan och äta pizza och lösgodis och återställa vätskebalansen med ljummen coca cola? Ja det kunde jag nog.

Nu för tiden gör vi extremt lite saker på helgerna. Eller, vi hänger med ungarna och går till någon park eller delar upp oss och gör saker på egen hand men liksom inget... speciellt. Ska fasen lägga in följande på min höst-bucket-list:
  • gå på fest
  • kunna svara ja på frågan "händer det något kul i helgen?" betydligt oftare

Ni då? Går ni på fest och events och sminkar upp er och ligger bakfulla hela söndagar? Berätta! 



5 kommentarer:

  1. meh, jag är till och med en person utan barn och med rätt många kompisar utan barn och vi är ändå för djävla dåliga på att arra fest och kalas och utgång på helgerna. Till saken hör att jag bor i ett land där det är förbjudet att servera alkohol på uteställen, men ändå! På helgerna blir det en del ärenden, lite fix i trädgården, häng på balkongen med en bok och en öl, men ganska lite socialt. Gött oftast men känns också lite bortslängt ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis den känslan jag har, att det är lite bortslängt. Men det är väl för att samhället lärt en att man ska njuta så fort tillfälle ges?

      Radera
  2. Men... "kul på helgen" behöver väl inte innebära fest? Det kan väl även vara att göra något kul med barnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. NEJ DET SKA VARA FEST JENNY!

      Eller nej, det måste det ju inte vara, men jag tänker mer att det iaf kan vara något lite mer speciellt som ska hända. Förra helgen var vi ju på barnkalas, det var jättetrevligt att äta tårta och dricka kaffe i skuggan när barnen sprang runt i trädgården, och det kan ju räknas som "något kul i helgen" men att gå till en park eller åka på utflykt till Bokskogen eller nåt annat som vi gör ibland är ju inget som man går och längtar till i veckan på det där gamla goda längt och pirr i magen-viset. Det är pirret och förväntningarna jag vill åt!

      Radera
  3. önskar det var mer fest! skönt att slippa vara trött och bakis dock! roligt på helgen innebär istället typ gå ut och käka, resa iväg, klappa djur, fiska, vandra, köpa hem en massa godis och se en bra film. har inga barn men har fyllt 30..

    SvaraRadera